Er du ung idrettsutøver? Da kan du søke om plass i dette toppidrettsprogrammet

Unge idrettsutøvere på samling
Utøverne i Vestfold og Telemark toppidrett får blant annet et eget kulturprogram. Her blir de utfordret på improteater på en samling i Skien i 2022. Foto: Frank Tindvik

Av:

Frank Tindvik

14.03.2023

29.03.2023 kl.14:05

Nå kan idrettsutøvere i alderen 15-19 år søke om plass i Vestfold og Telemark toppidrett for 2023-2024, og få bli en del av et unikt satsingsprogram med samlinger, kompetansepåfyll, coaching og et eget kulturprogram.

Vestfold og Telemark toppidrett driftes av idrettskretsen i samarbeid med fylkeskommunen, og er det eneste tilbudet i sitt slag i Norge. Målet er å gi unge idrettsutøvere i fylket et løft på veien til sine karrierer som fremtidige toppidrettsutøvere, gjennom å være et supplement til deres normale treningshverdager. Nå skal utøverstall for 2023-2024 tas ut, og søknadsfristen er 31. mars.

SØK OM OPPTAK HER

Får et bredt tilbud

Utøverne får et bredt idrettsfaglig, kulturelt og sosialt tilbud. To ganger i året arrangeres samlinger med felles treningsøkter, foredrag, erfaringsdeling og sosiale aktiviteter. Utøverne får tilgang på coaching fra sportslige koordinatorer med toppidrettsbakgrunn og tilbud om fysikalsk behandling. Et eget kulturprogram er også en viktig del av tilbudet.

- Vi er stolte over å ha dette tilbudet i vårt fylke. I Vestfold og Telemark toppidrett ønsker vi å bidra til utvikling av  hele mennesket, med påfyll både sosialt, sportslig, og kulturelt, forteller Bård Andresen, ansvarlig for fylkeskommunens innsats i toppidrettsprogrammet.

På samlingene får utøverne kompetansepåfyll i emner som er viktige i deres treningshverdager, som prestasjonskultur, ernæring og mental trening. Gjennom kulturprogrammet får de møte kunstnere som utfordrer de til å presse grenser på nye måter, utenfor deres vante komfortsoner.

- Vi erfarer at kulturprogrammet bidrar til nye perspektiver, inspirasjon og mestring, som kan styrke den enkelte ungdom og gjøre de tryggere i situasjoner de vil oppleve i sine hverdager, sier Andresen.

Anbefaler andre utøvere å søke

Det er årlig opptak av utøvere, og «stallåret» følger skoleåret. Utøvere som er aktuelle for uttak må representere et idrettslag tilsluttet Vestfold og Telemark idrettskrets, må vise til prestasjoner på høyt nasjonalt og internasjonalt nivå i sine idretter, og ha klare mål for sin karriere fremover.

- Vi håper på mange søknader fra utøvere i ulike grener. De fleste som har vært med i Vestfold og Telemark toppidrett forteller at det å møte andre utøvere, gjerne fra andre idretter, har stor verdi. Mange har også stor nytte av coachingtilbudet, forteller Andresen.

På samlingene står alltid en sportslig aktivitet på programmet. Her fra en svømmeøkt under samling i Skien vinteren 2023. (foto: Frank Tindvik)

Paraskytter Vegard Sørlie Krogsæther, som konkurrerer for Nøtterø Skytterlag, en av utøverne i nåværende stall, synes erfaringsdelingen mellom utøverne er spesielt verdifullt.

- Det å få snakke og dele kunnskap med andre utøvere på min alder, som satser like mye som meg, er det jeg får aller mest ut av fra å delta her, forteller han.

Skøyteløper og syklist Ina Nakken fra Tønsberg, er også glad for å være med.

- Jeg vil absolutt anbefale andre idrettsutøvere å søke seg til dette programmet. Det er veldig lærerikt, bra samhold og gøy å bli kjent med andre. Jeg som har første året mitt her, har blitt positivt overrasket over hvor bra det er! Alle er inkluderende og flinke til å dele av sine erfaringer, sier hun.

I nåværende utøverstall er det 16 utøvere som driver 10 ulike idretter. Utøvere som har vært med før, kan søke om opptak på nytt så lenge de er i alderen 15-19 år.

Søk om opptak her

Les mer om Vestfold og Telemark toppidrett her