Åpning av nytt kantinekjøkken

Inger Terese Berg og Geir Holm i kantina på Re videregående skole

15.11.2023

15.11.2023 kl.15:15

Etter flere uker med en foodtruck i skolegården og byggeplass i kantina, kunne vi i dag endelig klippe snoren til det nye kantinekjøkkenet.

Det var to meget fornøyde kantineansatte på jobb i dag. Kantineleder Geir Holm og kantinemedarbeider Inger Terese Berg har de siste fire ukene servert sultne Re-elever lunsj fra en provisorisk foodtruck i skolegården. Nå er foodtrucken levert og temperaturen ute såpass lav at det var godt å komme inn i varmen igjen.

Kantineåpning Geir og Inger Terese.JPG

I det nye kantinekjøkkenet har Geir og Inger Terese fått flunkende ny storkjøkkeninnredning og en arbeidsplass hvor det er gøy å lage mat til alle våre 774 elever og 130 ansatte.

Egen drift gir flere muligheter

Etter at Vestfold og Telemark fylkeskommune og skolen selv tok over driften av kantinen, ansatte vi Geir Holm som kantineleder. Han begynte på Re videregående skole 1. august. Geir er utdannet kokk, har lang erfaring som ferskvaresjef på Meny, catering og restaurantdrift. Han er strålende fornøyde med alt det nye utstyret og de gjennomførte løsningene som har kommet på plass.

Han har vært tett på og gitt innspill til utforming av kjøkkenet, hvordan det skal fungere og hva det skal inneholde.

-Med ny selvbetjeningsdisk og mulighet for elevene å selv varme maten, går det mye raskere å betjene kundene våre. Det har vært litt utfordringer med kø-logistikken nå ved oppstart, men det går seg nok til, og det blir bra når vi får på plass de siste detaljene med priser, varepåfyll og salatbaren, sier Geir.

Blant annet kommer det nye tilbud i form av salatbar og grøt til frokost. Etter inspirasjon fra Sande videregående skole har Inger Terese engasjert et par elever, som på rundgang vil ha ansvar for å holde orden i salatbaren når den åpner.

Kantineåpning med salatbar.JPG

Større kjøkkenareal, salatbar og eget område med mikrobølgeovner er noe av det nye i kantina.

Inger Terese Berg, som har jobbet i kantina på skolen i ca. 3 år er glad for å få et større kjøkken og topp utstyr som gjør det enklere å utvikle menyen videre. Her har Geir og Inger Terese mange ideer, men vil også involvere elevrådet for å lytte til elevenes ønsker - det er jo tross alt de som er kundemassen.

Godt samarbeid

Også administrasjonsleder Sigmund Olsen er strålende fornøyd med det nye kjøkkenet.

-Jeg vil rette en stor takk til alle involverte i byggeprosessen som har gått superraskt! Fra utforming og valg av kjøkkeninventar, rivning av det gamle kjøkkenet, legging av nytt gulv, snekring av lettvegger, montering av innredning og siste finish med vask og innflytting.

Kantineåpning Sigmund og Sindre.jpg

Administrasjonsleder Sigmund Olsen og rektor Sindre L. Bjerkeseth

Skolens byggdrifter Kurt Schjølberg har sammen med eiendomsavdelingen i fylkeskommunen jobbet tett med byggmester, rørlegger, elektriker, kjøkkenleverandør og ventilasjon for å komme i mål så raskt som mulig slik at elevene får et godt mattilbud.

Åpning med pizza og ballonger

Med tale fra rektor, ballonger og gratis pizza til elevene som hadde møtt opp, kunne vi 15. november 2023 endelig markere at det nye kjøkkenet kunne tas i bruk. Nå gleder både elever og ansatte seg til å handle og benytte seg av de nye tilbudene fremover.

Kantineåpning elever.JPG

Fornøyde elever i kø for gratis pizza på åpningsdagen.