Viktig informasjon til elever og foresatte ved Horten vgs

Foto: Link arkitektur

13.05.2024

13.05.2024 kl.22:38

Kommuneoverlegen i Horten kommune:  Påvist meningokokksykdom hos en elev ved Horten videregående skole

Meningokokksykdom kan gi smittsom hjernehinnebetennelse. Eleven er under behandling på sykehuset, og har ikke selv utviklet hjernehinnebetennelse. Tilstanden er stabil.

Kommunen er i gang med å kartlegge og kontakte nærkontakter som kan ha vært utsatt for smittefare. Nærkontaktene vil få tilbud om forebyggende behandling med antibiotika.

Selv om risikoen for spredning av smittsom hjernehinnebetennelse ikke er stor, er det viktig at nærkontakter og andre i omgangskretsen er oppmerksomme på symptomer på sykdom i en ukes tid fremover. Se informasjon fra Folkehelseinstituttet nedenfor.

Det kan også bli aktuelt å tilby ekstra vaksinering. Men først må vil få avklart hvilken type meningokokker det er, for å kunne vite hvilken vaksine som er aktuell. Dette vil ta noen dager.

Eleven går på 2. trinn, men har også hatt noe kontakt med russ. Alle nærkontakter vil som sagt bli kontaktet. Har noen spørsmål om egne symptomer kan man kontakte legevakta.

Mer info her: Folkehelseinstituttet/hjernehinnebetennelse

Niels E. Kirkhus