Elever på utveksling til Tyskland

Avisen Südthüringen med artikkel fra besøket: Foto: Südthüringen.de/Maximilian Simon

06.12.2022

06.12.2022 kl.11:12

Suksess med utveksling i regi av Erasmus utvekslingsprogram

Reisebrev fra Meiningen, Tyskland:

Nå har vi vært i Tyskland etter at skolen vår greide å arrangere en utvekslingstur med gymnasiet i Tyskland. Vi fikk være i Tyskland en hel uke, og bærekraft var hovedtema. Utfluktene vi har hatt, har alle hatt et fokus på bærekraft og miljøvennlighet i Tyskland.

De første tre dagene gikk i hovedsak til å bli kjent med hverandre, særlig vertsfamiliene våre, men også de andre elevene i gruppa vår. I løpet av uka har vi besøkt ordføreren i Meiningen, og fikk også omvisning i Meiningen av de tyske elevene. Deretter besøkte vi teateret i byen, som er noe av det Meiningen er mest kjent for. Her fikk vi også en omvisning hvor vi fikk se alle delene man trenger for at et teater skal fungere, og vi fikk også lov til å prøve ut forskjellige kostymer der.

Dagen etter dro vi til Erfurt, og gjennomgikk opplegget Actionbound, som er en app som tar deg på en rundtur med forskjellige oppgaver for hvert sted. Appen fungerte ikke så bra, men på tross av dette fikk vi sett mye av byen. I Erfurt fikk vi også besøkt julemarkedet, som skal sies å være et av de største og beste markedene i Tyskland. Vi var veldig fornøyde der, og fikk også prøvd ut tysken vår.

Neste dag startet vi å jobbe med oppgavene våre, før vi dro til Bionadefabrikken i Ostheim. Der ble det holdt foredrag til oss, og vi dro hjem med fire brus mer enn da vi kom. Vi har også fått besøke Stadtwerken Meiningen, hvor vi fikk lære hvilken rolle de har hatt for den lokale bærekraften.

I løpet av uka har vi gjort masse gøy, lært masse om bærekraft og blitt godt kjent med hverandre! Håper vi kan besøke byen igjen en gang.

Anne Sofie Schreiber og Jenny Lekven Pøhner

Her kan du lese artikkelen i avisen Südthüringen