no,ar,de,en,pl,so,is,fi,mk

Salg, service og reiseliv

Med fagbrev innen salg, service og reiseliv har du gode jobbmuligheter innen både privat næringsliv og offentlig sektor.
Fire elever jobber rundt et bord, inne.
Foto: Sissel Flo Nilsen

Er salg, service og reiseliv noe for deg?

Du lærer

  • økonomisk og bærekraftig drift
  • om markedsføring, entreprenørskap og innovasjon
  • administrasjon og digitale verktøy
  • om reiseliv og turisme
  • kundebehandling og salg
  • planlegging og gjennomføring av sikkerhetstiltak

Du bør være

  • organisert, strukturert og resultatorientert
  • kreativ og ha evne til å tenke strategisk
  • åpen for ulike kulturer og tradisjoner
  • interessert i å kommunisere med mennesker

Du kan bli

Arbeidssteder

  • egen bedrift
  • kontorer og hoteller
  • turisme- og reiselivsbedrifter
  • butikker eller større bedrifter
  • vaktselskaper, alarmsentraler eller flyplasser
Beskrivelsen er hentet fra vilbli.no

Vg1 salg, service og reiseliv

Du lærer mye om reiseliv- og salgsbransjen spesielt, men i tillegg bygger du kompetanse innen administrasjon, økonomi og bærekraftig drift som kan brukes i alle bedrifter. Sikkerhet, risikovurdering og HMS i bedriften er også områder vi jobber med. 

Du bør være en utadvendt person som liker mennesker. Når vi er ute i praksis lærer vi hvordan bedriftene jobber med service og kundebehandling.

Fag- og timefordeling

Fellesfag

  • Engelsk
  • Kroppsøving
  • Matematikk 1P-Y (praktisk) 
  • Naturfag

Felles programfag

  • Forretningsdrift
  • Kultur og samhandling
  • Markedsføring og innovasjon

Yrkesfaglig fordypning:

  • Yrkesfaglig fordypning

 

Vg2 salg og reiseliv

Denne fagretningen handler om å utvikle kommersiell forståing gjennom markedsføring, samhandling og organisasjonsutvikling.
Programfaget handler om å tilpasse og skape opplevelser innen salg- og reiselivsservice til ulike målgrupper.

Du kan lese mer om salg og reiseliv her:

Vg2 salg og reiseliv 

Vg2 service, sikkerhet og administrasjon

Denne fagretningen handler om å informere, kommunisere og samhandle med ulike servicemotakere og yte og tilpasse service til ulike målgrupper. Her vil du lære å bli selvstendig og omstillingsdyktig slik at du kan bidra til en effektiv og bærekraftig drift. Programfagene skal gjøre deg klar til å koordinere og administrere driftsoppgaver og forebygge og håndtere risikosituasjoner.

Du kan lese mer om service, sikkerhet og administrasjon her:

Vg2 service, sikkerhet og administrasjon 

Vg3 fagbrev:

Etter fullført Vg2 har du muligheten til to års opplæring og verdiskapning i bedrift også kalt fagbrev.

- Reiselivsfaget
- Salgsfaget
- Service- og administrasjonsfaget
- Sikkerhetsfaget

Vg3 påbygging til generell studiekompetanse:

Etter fullført Vg2 har du muligheten til å ta utdanningsprogrammet Vg3 påbygging til generell studiekompetanse, det er et tilbud til deg som har avsluttet Vg2 yrkesfag og som ønsker generell studiekompetanse.

Du kan lese mer om påbygging til generell studiekompetanse her:

Vg3 påbygg

Film

Publisert: 16.11.2017 Oppdatert: 27.11.2024 kl.09:16

Portrett av Markus Stuestøl Markus Stuestøl
Avdelingsleder salg, service og reiseliv, medier og kommunikasjon og studiespesialisering med toppidrett hest