Spennende psykisk helsedag

Vi scroller i gjennomsnitt 8,8 km i året, på telefonen Foto: Sissel Flo Nilsen

31.03.2023

06.06.2023 kl.09:17

Fokus på årets psykisk helsedag, var sosiale medier og elevrådet hadde hentet inn to spennende foredragsholdere til å snakke om det.

Dagen startet med at alle elevene hadde en økt der de kartla hvor lang tid de brukte på mobiltelefonen hver dag og hvilke sosiale medier de var mest på. Dette gjorde de for å være litt forberedt på det lege Ole Petter Hjelle skulle snakke om. Nemlig Det digitale dopet som jo mobiltelefonene er for oss. Han snakket mye om dopamin og belønning og hvordan appene er designet for å gjøre oss avhengige. Han snakket om viktighet av søvn og hvor lang tid det tar å falle inn i konsentrasjon igjen etter å ha sjekket en melding på telefonen når man egentlig sitter og jobber.

-Vi vil gjerne se mindre på telefonen, men det er vanskelig å tenke seg når det skal skje. Vi skjønner ikke når de timene er. Vi legger ikke merke til hvilke tidspunkt vi bruker mye tid på den.

To jenter sitter ved et bord og spiller yatzy i pausen mellom foredragene. Her sitter de faktisk og spiller et spill og vi kan ikke se noen telefoner. Kanskje det å ha andre alternative gjøremål tilgjengelig, kan hjelpe på mobilbruken?

Elevene hadde mange ulike spilltilbud i pausen, i tillegg til yoga og påskeverksted. De to jentene synes det er mest gøy med foredrag og spill på en slik dag.

-Vi synes begge foredragsholderne var flinke. Vi har opplevd mange kjedelig foredragsholdere i andre sammenhenger, der vi har følt at de ikke snakket til oss, men til de voksne. Disse i dag var helt annerledes. Vi følte at de snakket til alle. Temaene og måten de snakket på gjorde at det var så aktuelt og interessant.

-Begge snakket også om mental helse på hver sin måte. Dette angår oss i hverdagen. Dette har i det hele tattt vært en bra og lærerik dag og det er deilig med slike avbrekk mellom foredragene også. Det vi kommer til å ta med oss fra Press sitt foredrag, er at vi kommer til å legge bedre merke til hvordan produkter blir reklamert for. Vi ble overrasket over hvor ille mange av reklamene er. At man kan bruke et bilde som ligner en voldtekt til å selge et produkt.

Foredragsholderen tok oss gjennom hva Press jobber med og gjorde oss oppmerksom på hvor mye kroppspress det er i reklame, både i Norge og ellers i verden. Årets Gullbarbie gikk til Ex on the Beach.

Elevrådsleder Jenny Olava Nodland utfordret seg selv ved å gjøre noe hun egentlig ikke var komfortabel med å gjøre, nemlig å fremføre Kristian Kristensen sin sang, "Kan du lære mæ?" på sang og gitar foran hele skolen. Tusen takk, Jenny! Det var både vakkert, og tøft gjort av deg.

Vi hadde også våre gode samarbeidspartnere fra Helsestasjonen for barn og unge, Fellesverket i Sandefjord og Tønsberg, Tips, Fri, Press og Tine her. De hadde stands, delte ut gadgets og snakket med ungdommene våre.

Takk for en annerledes, lærerik og fin siste skoledag før påskeferien.

Bilder