Mobil hurtigtesting på Melsom

Mobil teststasjon, sykepleiere og pasient som blir testet for Korona
Et mobilt test-team fra Sandefjord kommune sto for testing i formiddag. Foto: Erik Sandertun Røed

Sissel Flo Nilsen

11.05.2021

30.01.2023 kl.13:08

Det frivillige tilbudet fra kommunen, ble godt mottatt av elever og ansatte.

-Jeg har testet meg flere ganger allerede. -Jeg gruer meg litt. -Kanskje jeg bør ta den testen? -Det kilte i nesa. -Må vi i karantene til vi har fått svaret? -Nå fikk jeg litt høy puls! -Jeg må nyse! -Takk for at dere kommer og tester! -Jeg har aldri testa meg før.

Kommentarene og spørsmålene var mange ved den mobile teststasjonen som besøkte skolen vår i dag. Testingen var opprinnelig et tilbud til avgangselevene, men siden en hel klasse sitter i karantene og dermed allerede har testet seg, var det ledig kapasitet til at både elever i andre klasser og lærere fikk anledning til å gjøre det.

Det effektive og imøtekommende test-teamet på 3 fra Sandefjord kommune var Erik Sandertun Røed som tok imot, delte ut munnbind, registrerte navn og nummer og holdt orden på køen. Sykepleier Siri Lind Johannessen sto for prøvetakingen mens Anne Haavik holdt orden på testresultat og innrapportering av disse.

To elever blir registrert før testing
Erik Sandertun Røed deler ut munnbind og registrerer navn, og nummer fra de som skal teste seg.

De elevene og lærerne vi snakket med syntes dette var et veldig godt tilbud. De mente det er lurt å teste seg uansett om man føler seg frisk eller ikke. Det er litt mer jobb å sørge for testing på egen hånd. Derfor var de fornøyde med at det bare var å stikke bortom bilen og teste seg for så å få svar etter 15 minutter.

Det var 35 personer som testet seg og alle resultater var negative!

Test-team, bil og pasient.
De som ville teste seg ble tatt godt hånd om av Siri Lind Johannessen (t.v) og Anne Haavik (t.h).