Språktur til Tyskland

24.09.2024 kl.15:00

I slutten av februar dro tysk nivå 2 på språkreise til Weinheim i Tyskland. Weinheim er en liten by sør-vest i Tyskland. Denne reisen var mulig ved hjelp fra Erasmus+ programmet, som dekket utgiftene for reisen, slik at alle kunne være med.

IMG_0022-nettsiden.jpgUnder oppholdet samarbeidet skolen vår med skolen Johann-Phillip-Reis-Schule (JPRS). JPRS er en tysk videregående skole som har 5 ulike studieretninger som alle er i retningen økonomi. Disse linjene forbereder elevene på videre utdanning og var derfor en fin match med Nøtterøy VGS. Allerede første dag møttes elevene fra JPRS og NVGS, og i løpet av reisen var de tyske elevene med rundt på omvisninger og sosiale sammenkomster.

Etter 5 dagers språktur til Weinheim, Tyskland, sitter elevene igjen med mange gode minner og et innblikk av den tyske kulturen. Elevene har også fått et innblikk i hvordan det er å gå på en tysk skole. Ved en slik «utplassering» lærte elevene både om det tyske skolesystemet, og om hvordan læringen på tyske skoler skjer.

Elevene har fått øve seg på å bruke det tyske språket, og å kommunisere med andre i Tyskland og de har hatt tid til å skape relasjoner og vennskap med de tyske elevene, både på skolen og i fritiden. Ved å være omringet av det tyske språket og de tyske elevene har de også lært mye om den tyske kulturen og lært mye i dagliglivet som de ikke ville ha lært på skolebenken hjemme i Norge.

En slik språktur har derfor gjort elevene mer bevisste på tysk kultur, og gjort de mer motiverte for videre språkutvikling i tysk.

IMG_0010-nettsiden.jpg

IMG_9983-nettsiden.jpg