Kontaktinformasjon
Du kan henvende deg i resepsjonen for å avtale time med elevtjenesten.
Veiledning og oppfølgingssamtaler
Elevtjenesten ønsker å hjelpe deg med å finne deg til rette på Kompetansebyggeren (KB).
Det vil si at vi kan hjelpe deg med å kartlegge eventuelle utfordringer du har, kartlegge dine ressurser, gi deg informasjon om hva skolen kan bidra med og om det er behov for andre hjelpeinstanser. Elevtjenesten samarbeider blant annet med pedagogisk-psykologisk tjeneste i Vestfold.
Det er også anledning til å få en veiledningssamtale i forkant av studieoppstart som blant annet kan innebære omvisning i bygget, klasserom ol. hvis man ønsker det.
Du er velkommen til en samtale og oppfølging underveis i studiet. Ikke nøl med å ta kontakt om det er ting du lurer på eller har behov for å snakke om. Det er ofte lurt å kontakte oss før situasjonen blir for vanskelig, slik at vi sammen kan finne løsninger.
Tilrettelegging i opplæringsløpet
Lese- og skrivevansker
Digital tilgang til lærestoffet
Dersom du av ulike årsaker strever med lesing, kan det være fint å få lærestoffet via andre medier enn trykte medier (bøker). Dersom du strever med å holde fokus når du leser, kan det være nyttig å lytte til lærestoffet, samtidig som du følger med i boken. Da stimulerer du to sanser samtidig, og det blir lettere å få med innholdet i det du leser.
Programmene vi bruker på skolen gir mulighet til å teksten opplest.
Digitale medier og hjelpemidler gir også mulighet til forstørret skrift, dersom du har behov for det.
Dersom det hjelper deg å få lærestoffet som skal gjennomgås før undervisning, kan du snakke med faglærer om muligheter for at notater og presentasjoner blir lagt ut på Teams før undervisningen.
Skrivestøtteprogram
Skolen har lese- og skriveverktøy i norsk og engelsk som er nyttige for deg med lese- og skrivevansker. Ønsker du å vite mer om ulike muligheter for støtteprogrammer se Dysleksiforbundets nettside.
Du kan søke NAV hjelpemiddelsentral om å få tilgang til skrivestøtteprogrammene.
Hjelp til mestring i klasseromssituasjon
Dersom du har behov for tilrettelegging, finnes det ulike muligheter for dette. Kompetansebyggeren tilbyr veiledning, tilrettelegging og oppfølgingssamtaler. Vi kan hjelpe deg med:
- Tilrettelegging i klasserommet
- Å strukturere studiehverdagen
- Informasjon til faglærer
- Hjelp til mestring
Søknad om tilrettelegging på eksamen
Du må søke om tilrettelegging selv om du har fått innvilget dette tidligere ved en annen videregående skole, eller ved en privatisteksamen via eksamenskontoret. Aktuelle tilrettelegginger kan være (tiltakene er ikke uttømmende):
- Forlenget tid på enkelte prøver/eksamener
- Opplest prøve (digitalt)
- Tilrettelagt programvare
- Endret eksamensform: for eksempel muntlig i stedet for skriftlig eller skriftlig i stedet for muntlig. Merk: I fag med krav om gjennomføring av både muntlig og skriftlig eksamen, vil det ikke være mulig å endre eksamensform. I fag som blant annet norsk vg3 skriftlig er det ikke mulig å endre eksamensform, siden dette faget stiller særskilte krav til skriftlige ferdigheter.
- Skjermet rom (innenfor skolens muligheter og ressurser).
Spesielle behov under eksamen vurderes individuelt, ut ifra person og situasjon. I tillegg settes fokus på at de faglige kravene skal ivaretas. Utfyllende informasjon om særskilt tilrettelegging på eksamen, kan du lese mer om på Udir sine sider.
Dersom du har behov for særskilt tilrettelegging på eksamen, henvender du deg til oss i elevtjenesten og vi vil hjelpe deg med søknaden. Du søker i Visma in School. Det stilles krav til dokumentasjon.
Krav til dokumentasjon
Den skal være av nyere dato og skal tydelig anbefale innholdet i tilretteleggingen. Eksempler på gyldig dokumentasjon:
- legeerklæring med beskrivelse av funksjonshemming, sykdom, skade eller allergi
- erklæring fra psykolog/psykiater/fastlege ved psykisk sykdom eller psykososiale utfordringer
- erklæring fra spesialpedagog (f. eks PPT) eller logoped ved dysleksi, dyskalkuli, lese- og skrivevansker og lignende
Tilretteleggingen kan ikke gi fordeler sammenliknet med de som ikke får tilrettelagt eksamen. Les mer i Forskrift til opplæringsloven § 9-34.
Det er ikke mulig å få tilrettelegging på grunn av manglende ferdigheter i norsk.
Søknad om fritak fra vurdering i sidemål
Du sender søknad om fritak for vurdering i norsk sidemål i Visma in School. Inntil et eventuelt vedtak om fritak, må du følge den ordinære opplæringa og skrive tekster på sidemålet. Etter ny Opplæringslov (01.08.2024) kan elever få fritak fra vurdering i ett av de norske skriftspråkene dersom de oppfyller minst ett av disse vilkårene:
- De har problemer med å lære både nynorsk og bokmål, på grunn av dokumentert sykdom, skade eller dysfunksjon
- De har ikke hatt opplæring som tilsvarer 8. til 10. trinn i Norge
- De har i løpet av opplæringa som tilsvarer 8. til 10. trinn hatt rett til særskild språkopplæring etter opplæringslova § 19-8 første ledd, jf. § 3-6
- De har eller har hatt rett til forsterka opplæring i norsk etter opplæringslova § 19-8 andre ledd, jf. § 6-5 første ledd første punktum i den videregående opplæringa for voksne.
Du må legge ved godkjent dokumentasjon av nyere dato som sier noe om at du vil ha problemer med å greie begge målformene dersom du søker om fritak etter punkt a). Elever som søker og får innvilget særskilt språkopplæring og skal følge læreplan i norsk kort botid, vil automatisk få fritak for vurdering sidemål og trenger derfor ikke sende egen søknad om fritak for vurdering.
Søknad om særskilt språkopplæring
Voksne elever i den videregående opplæringa med et annet morsmål enn norsk og samisk, har rett til forsterket opplæring i norsk fram til de kan godt nok norsk til å følge den ordinære opplæringa.
Dersom du har minoritetsspråklig bakgrunn, vil du bli innkalt til kartlegging i norsk og engelsk. Med bakgrunn i kartleggingsresultatene, samt en samtale, vil vi anbefale deg det opplæringsløpet vi mener passer best for deg.
For å kunne følge læreplan i norsk for minoritetsspråklige elever med kort botid, må det foreligge et vedtak om særskilt språkopplæring. For å kunne fatte et slikt vedtak, må du ha møtt til kartlegging. Dette gjelder norsk både på yrkesforberedende, studieforberedende og for de som går et MFY-løp (Modulbasert fag- og yrkesopplæring). Søknadsskjema og informasjon får du av din lærer i norsk ved oppstart av skoleåret. Du finner også søknadsskjema i Teams.
Søknad ekstra stipend
Søknadsskjema knyttet til ekstra stipend for søkere med nedsatt funksjonsevne eller funksjonshemning – søknadsfrister er 15.november og 15. mars hvert år i Lånekassen.