no,ar,de,en,pl,so,is,fi,mk
71482

Dette er alle delprosjektene i Bypakke Tønsberg-regionen

Animasjon med alle delprosjektene i Bypakke-Tønsberg-regionen

Publisert:

02.08.2024

Oppdatert:

14.02.2025 kl.15:44

Bypakke Tønsberg-regionen er ikke bare fastlandsforbindelsen, men også en lang rekke delprosjekter i Færder og i Tønsberg kommuner. Mange av dem er miljøprosjekter. På denne siden finner du informasjon om alle delprosjektene.

Bypakke Tønsberg-regionen består av mange delprosjekter som til sammen utgjør helheten i det nye veisystemet i Tønsberg-regionen. Det er gange, kollektiv- og sykkelveitiltak på Teie og i Tønsberg sentrum, omlegging av hovedveier og nye hovedveier, oppgradering av gater og byrom, og mange andre tiltak.

Tiltakene er nødvendige for at det største delprosjektet, fastlandsforbindelsen, skal fungere optimalt og nå målene.

Bypakke Tønsberg-regionen skal bygge et helhetlig transportsystem i og rundt Tønsberg. For å lykkes, er det nødvendig å legge bedre til rette for buss, sykkel og gange.

I menyen finner du lenker som går direkte til hvert enkelt delprosjekt. Alle priser på denne siden er i 2022-kroner.

Dette er alle prosjektene i Bypakka

Store og mellomstore bypakkeprosjekter:

1. Fastlandsforbindelsen, delprosjekt i Færder og Tønsberg

hele fastlandsforbindelsen 3.jpg

Fastlandsforbindelsen er det største av delprosjektene i Bypakke Tønsbergregionen og består av en strekning på rett under 6 kilometer fra Smidsrødveien til Jarlsberg.  

Strekningen har en cirka 1,9 kilometer lang to-felts tunnel under Teieskogen, en kort tunnel og gang- og sykkeltunnel gjennom Ramberg som ender i en cirka 600 meter lang hengebro mellom Rambergåsen og Smørberg.  

Fra Smørberg går forbindelsen i tunnel under Hogsnesåsen og kommer ut i bunnen av Hogsnesbakken. Herfra følger den dagens vei, fylkesvei 303, fram til Jarlsberg travbane. På Jarlsberg kommer det tre rundkjøringer, der den ene kobles på Semslinna. 

Alle kryssene på strekningen planlegges som rundkjøringer. 

Prisanslag: Cirka 4,7 milliarder kroner 
Status for prosjektet: Reguleringsplanvedtak i 2023 
Veieier/ansvar for prosjektet: Vestfold fylkeskommune 

2. Fv. 303 Hogsnesbakken

hogsnesbakken drone DJI_0183 2.jpg

Som en del av Bypakke Tønsberg-regionen er det varslet oppstart av regulering av Hogsnesbakken. Planen innebærer en oppgradering av dagens fylkesvei 303 fra krysset ved Jarlsberg Travbane til krysset ved Bekkeveien på Vear, samt ny vei og ny gange- og sykkelvei med fortau. 

I skisseprosjektet anbefales det å anlegge sykkelvei med fortau på dagens vei fra østre veikant. Det foreslås en ny 2-felts kjørevei mot vest adskilt av rabatt med to meters bredde, cirka 800 m lang. Veien går fra den nye planlagte rundkjøringen i bunn av Hogsnesbakken og sørover opp mot Vear.  

For de siste 400 meterne fram til rundkjøringen ved Bekkeveien, beholdes dagens vei som kjørevei og det foreslås bygging av ny sykkelvei med fortau på østsida av fylkesvei 303.

Les mer om Hogsnesbakken

Prisanslag: Cirka 206 millioner kroner 
Status for prosjektet: Skisseprosjekt 2017, oppstart regulering 2024 
Veieier/ansvar for prosjektet: Vestfold fylkeskommune 

3. Fv. 300 Semslinna. Delprosjekt i regi av fylket med utvidelse til E18

kart semslinna bypakke tønsberg-regionen.jpg

Trafikkberegninger viser at trafikken fra rundkjøringen ved Jarlsberg Travbane mot E18 øker med en ny fastlandsforbindelse. Les mer om trafikkberegningene på side 95 i planbeskrivelsen.

Derfor ble det anbefalt i skisseprosjektet å utvide fra to-felt til fire-felt fra Jarlsberg Travbane til E18 på Sem.  

Det blir også tilbud til gående og syklende på strekningen. Endelig løsning avklares i reguleringsplanarbeidet, som er startet. Les mer om det her.

Cirka 400 meter vest for rundkjøringen på Jarlsberg Travbane, anbefales det å bygge to nye kjørefelt på sørsiden av dagens 2-felts vei fram til avkjøringen til Sem.  

For den siste strekningen fram til E18, foreslås det en utvidelse av veien på begge sider.

Prisanslag: 274 millioner kroner 
Status for prosjektetSkisseprosjekt 2017, regulering startet i 2024 
Veieier/ansvar for prosjektet: Vestfold fylkeskommune

 

sykkel Kaldnes slottsfjellet valhalla.jpg

Gange, sykkel og kollektivtiltak, inkludert kommunale egenandelsprosjekter: 

Bypakke Tønsberg-regionen omfatter en rekke små og store prosjekter som skal gjøre at det blir mer attraktivt å velge miljøvennlig transport.

I porteføljen ligger det en lang rekke tiltak i Tønsberg sentrum, på Teie, langs viktige transportårer og ved knutepunkt. Tiltakene skal gjøre det enklere å bevege seg med gange, sykkel og kollektivtransport. Tiltakene skal også gjøre det triveligere å oppholde seg i området, øke bostedsattraktiviteten, stimulere til næringsutvikling i tillegg til å skape et mer effektivt transportsystem.

Delprosjektene skal gjennomføres i Bypakkas levetid og fordeles over femten år. Rekkefølgen på prosjektene bestemmes av partene i bypakka og fastsettes i  handlingsprogram som varer fire år av gangen. Handlingsprogrammene vedtas i kommunestyrene og fylkestinget.

Her er en liste over de små og mellomstore delprosjektene. Alle prosjektene går under paraplyen «Bypakka Tønsberg-regionen». 

Du kan lese detaljer om prosjektene under denne lista. Alle summene i denne artikkelen er inkludert merverdiavgift, regnet ut i 2022-kroner og er anslåtte kostnader: 

Tønsberg-regionen

  • Teie torv, Smidsrødveien med mer: 137 millioner 
  • Tjøme, Fv. 380 gang- og sykkelvei Brøtsø – Hvasser: 80 millioner
  • Kryssing av Kanalen (kompenserende tiltak): 137 millioner
  • Tilrettelegging for gående og syklende langs hovedaksene: 30 millioner 
  • Tilrettelegging for kollektiv langs hovedaksene: 30 millioner 
  • Trafikksikkerhetstiltak som følge av evt. trafikklekkasjer: 5 millioner 
  • Tiltak for gående, syklende og kollektivtrafikk fra Sykehusbakken til Presterødbakken: 70 millioner 
  • Nøtterøyveien: 80 millioner 
  • Fv. 428 Amundrødveien og Munkerekkeveien: 25 millioner  
  • Gang- og sykkelinfrastruktur i Tønsberg indre sentrum: 168 millioner 
  • Gang- og sykkelinfrastruktur i Tønsberg ytre sentrum: 12 millioner  
  • Kanalen som byrom: 15 millioner 
  • Sykkeltilrettelegging i Jernbanegaten: 10 millioner  
  • Gateterminal for buss ved Tønsberg jernbanestasjon: 50 millioner 
  • Oppgradering av Tollbodgaten: 5 millioner  
  • Miljøgate i Nedre Langgate: 50 millioner 
  • Kollektivprioritering, Mammutkrysset: 20 millioner  
  • Bedre tilrettelegging for kollektiv, sykkel og gange i Halvdan Wilhelmsens allé: 11 millioner 
  • Lokalsentra rundt Tønsberg, gange-, sykkel- og kollektivtiltak: 40 millioner  
  • Gang- og sykkelinfrastruktur i Færder/Nøtterøy: 129 millioner 
  • Gange- og sykkeltiltak i Tjøme sentrum og nærliggende områder: 20 millioner  
  • Ole IV Ferje og ferjeleier – Ny elektrisk ferje og ladeinfrastruktur: 10 millioner

Sum cirka 1,3 milliarder 

(Tallene i tabellen er anslåtte kostnader) 

4. Delprosjekt: Teie, Færder

Teie torv biler i krysset 1607_0698 2.jpg

En ny fastlandsforbindelse til Nøtterøy/Tjøme skal ha innslagspunkt på Kolberg med ny tverrforbindelse mellom Smidsrødveien og Kirkeveien og vil endre kjørevaner og trafikkmengder på de ulike veiene i området.

Dette får konsekvenser for eksisterende veier, og i den forbindelse ønskes det å gi Teie sentrum et løft. Transportsystemet skal bidra til en positiv utvikling av områdesenteret Teie med redusert miljøbelastning og barrierevirkning.

Målet er å gjøre Teie til et mer attraktivt sted, med økt besøk og opphold. Det er utarbeidet en gatebruksplan sier noe om hvordan Teie sentrum kan bli et trygt og trafikksikkert sted for myke trafikanter, og hvordan fremkommelighet for alle trafikantgrupper kan sikres.

Det skal legges til rette for videre utvikling i Teie sentrum med tanke på boliger, handel og næring. Prosjektet inneholder diverse tiltak langs Smidsrødveien ved Teie for å øke framkommeligheten for buss, og tilrettelegging for gående og syklister. Endelige løsninger og kostnader avklares gjennom detaljplanlegging og porteføljestyring. 

Føringer for videre utvikling er definert i prinsipplanen for Teie. Det er også vurdert en rekke tiltak i gatebruksplanen for Teie. Du kan lese mer om videre utvikling av Teie her.

Prisanslag: 137 millioner kroner
Status for prosjektet: Gatebruksplan vedtatt 2019
Veieier/ansvar for prosjektet: Vestfold fylkeskommune og Færder kommune

5. Tjøme, Fv. 380 gang- og sykkelvei Brøtsø - Hvasser (Færder)

rossoysund_bro_2.jpg

Gang- og sykkelveg Ormelet - Risbrua. Kommunestyret på Tjøme har gjort vedtak om en cirka 2 850 meter lang gange- og sykkelveg langs Fylkesvei 380 fra Ormelet på Tjøme over Brøtsø til Risbrua på Hvasser. 

Fylkesvei 380 gjennom Ormelet og over Brøtsø har ikke gang- og sykkelveg.  

I prosjektet inngår det: 

  • Fortau langs sjøen på Ormelet, cirka 400 meter fra Fagerheimveien til Røssesund Bru (vest)
  • Gang- og sykkelveg over Brøtsø fra Røssesund bru (øst) frem til eksisterende gange- og sykkelvei fra Risbrua på Hvasser til Sandøsund.  

Prosjektet har ikke en ny løsning over Røssesund bru. Man tenker å bruke det eksisterende, smale fortauet.  

Prisanslag: 81 millioner kroner 
Status for prosjektet: Reguleringsplan ikke påbegynt 
Veieier/ansvar for prosjektet: Vestfold fylkeskommune

6. Kryssing av kanalen (kompenserende tiltak), Tønsberg

sykkelboks Brygga Tønsberg gangbrua Kaldnes med to jenter på sykkel_P8231610_NY.jpg

Kanalbrua har smale løsninger for myke trafikanter. Det er derfor behov for bedre tilrettelegging for gående og syklende over Kanalen. Et forslag er ny gang- og sykkelbru, et annet er utvide dagens gangbru.

Det må utredes nærmere hvilket alternativ man velger å gå videre med. Dagens gang- og sykkelbru over Kanalen er tre meter bred. Målet om å øke andelen som går og sykler, økt bruk av mikromobilitet og områdeutvikling på Kaldnes i årene som kommer, krever bedre anlegg for myke trafikanter på gangbrua. Tiltaket foreslår derfor å utvide Kaldnes bru (gangbrua) fra tre til seks meter. 

Det foreslås å etablere et nytt ferjeleie med ladeinfrastruktur ved Kaldnes vest og ved gjestehavna/Brygga og innkjøp av en ny elektrisk ferje på strekningen Kaldnes vest og gjestehavna/Brygga. 

Prisanslag: 137 millioner kroner 
Status for prosjektet: Reguleringsplan ikke påbegynt 
Veieier/ansvar for prosjektet: Vestfold fylkeskommune 

7. Tilrettelegging for gående og syklende langs hovedaksene, Tønsberg og Færder

hovedaksene kart.002.png

Det foreslås en rekke mindre tiltak og utbedringer for gående og syklende på eksisterende hovedinnfartsårer til Tønsberg sentrum (merket med grønn i kartet). For eksempel etablering av sikker sykkelparkering, skilting og oppmerking, bedre tilrettelegging for myke trafikanter i kryss, etablering av fothvilere, mekkestasjoner, utbedring av dekke og mye mer.  

Aktuelle delstrekninger er (listen er ufullstendig): 

  • Tilrettelegging for syklende gjennom Nordbyen
  • Dekkelegging langs Presterødkilen
  • Oppmerking og skilting i Slagenveien, Halfdan Wilhelmsens allé, Stenmalen og Kanalveien
  • Oppmerking og skilting i Solveien og Banebakken
  • Oppmerking og skilting i nordre del av Munkerekkeveien Fylkesvei 428 (der den går parallelt med Ramdalveien) 
  • Oppgradering av fylkesvei 428 Ramdalveien/Kaldnesgata fra den nye fastlandsforbindelsen til Sundveien
  • Bedre tilrettelegging for syklende fra Kanalbrua, langs Ollebukta til krysset Klostergata/Nedre Langgate 
  • Tiltak på eksisterende gang- og sykkelanlegg langs Smidsrødveien fra Teie veidele til krysset ved Bekkeveien. Blant annet utbedring ved kryss og avkjørsler 
  • Tiltak på eksisterende gang- og sykkelanlegg langs Kirkeveien fra Teie veidele til krysset ved Astoriaveien. Blant annet utbedring ved kryss og avkjørsler 
  • Ny gang- og sykkelvei langs Narverødveien, cirka 600 meter ved Saba-tomten, der det mangler gang- og sykkelvei i dag.

Prisanslag: 40 millioner kroner 
Status for prosjektet: 
Varierende behov for regulering avklares
Veieier/ansvar for prosjektet: Vestfold fylkeskommune, Tønsberg kommune, Færder kommune 

8. Tilrettelegging for kollektiv langs hovedaksene, Tønsberg og Færder

111_buss_Nes-T_nsberg_-_Foto_Christian_Brekke_03_komprimert.jpg

(Foto: Christian Brekke/Vestfold Fylkeskommune)

En rekke mindre tiltak foreslås for å utbedre kollektivtrafikken. 

  • Generell holdeplassoppgradering, universell utforming og sykkelparkering ved busstopp.
  • Etablere holdeplasser med snuplass og nødvendige fasiliteter for sjåfører ved alle endeholdeplasser i Tønsberg-regionen.  
  • Sikring av krysningspunkt ved busstopp, tiltak som fartsgrense 40 km/t, opphøyde gangfelt og intensivbelysning. 
  • «Snarvei-prosjekt» for å etablere kortere, raskere og tryggere adkomstveier til og fra mye brukte busstopp med høy frekvens, langs alle hovedaksene. 
  • Bygge om eksisterende busslommer til kantstopp på strekninger med fartsgrense 40 km/t, der dette kan være hensiktsmessig. Mål: Bedre bussfremkommelighet. 

Aktuelle prosjekter (listen er ikke nødvendigvis fullstendig). 

  • Tosidig bussholdeplass ved Statens park, sør for rundkjøringen ved Shell-stasjonen.
  • Semslinna; Jarlsbergkrysset. Ny holdeplass.
  • Semsbyveien; Utbedring av holdeplass
  • Stenmalveien; Midtløkken holdeplass: Bygges om til kantstopp.
  • Holdeplassen på Gressbanen: Etablere UU-ledelinjer ved leskurene.
  • Kirkeveien; Holdeplassene Kanalen og Teie veidele 
  • Smidsrødveien holdeplass Øhre Øvre, Hjemseng og Teiehøyden
  • Amundrødveien: Holdeplassen Amundrødveien Kjernåsveien

Prisanslag: 30 millioner kroner 
Status for prosjektet: Reguleringsplaner ikke påbegynt 
Veieier/ansvar for prosjektet: Vestfold fylkeskommune

9. Trafikksikkerhetstiltak som følge av eventuelle trafikklekkasjer, Tønsberg/Færder

kanalbrua med trafikk og biler ny.jpg

Hensikten med de planlagte bomplasseringene er å opprettholde dagens trafikkstrømmer, og unngå lekkasjer på sideveinettet. Hvis det viser seg at deler av sideveinettet likevel skulle få uønsket trafikale effekter når Bypakka etableres, kan tiltak som stenging av veier og fartsreduserende tiltak vurderes. 

Prisanslag: 5 millioner kroner 
Status for prosjektet: Reguleringsplaner ikke påbegynt. En del tiltak vil kunne gjennomføres uten regulering. 
Veieier/ansvar for prosjektet: Vestfold fylkeskommune

10. Tiltak for gående, syklende og kollektivtrafikk fra Sykehusbakken til Presterødbakken, Tønsberg (Kilen)

Presterødbakken-P1011316_NY.jpg

(Foto: Freddy S. Fagerheim)

Bedre og mer helhetlig tilrettelegging for gående og syklende fra Sykehusbakken på Heimdal til bunnen av Presterødbakken. Det vurderes også løsninger for å bedre fremkommeligheten for buss på strekningen. 

Aktuelle tiltak:

  • Etablere kollektivfelt og sykkelvei med fortau. 
  • Trafikksikkerhetstiltak/ fremkommelighetstiltak ved rundkjøringen på Heimdal. 

Løsninger avklares gjennom forprosjekt og regulering. 

Prisanslag: 60 millioner kroner
Status for prosjektet: Delvis regulert
Veieier/ansvar for prosjektet: Vestfold fylkeskommune

11. Nøtterøyveien/ Kirkeveien: Kanalbrua - Teie veidele (Tønsberg og Færder)

Veidele-smal-1_3.gif

Dette er en av de viktigste hovedaksene for gående og syklende til og fra Tønsberg sentrum. For å bedre framkommelighet og øke trafikksikkerhet, foreslås det å bygge om gang- og sykkelveien på vestsiden av Nøtterøyveien/Kirkeveien til en sykkelvei med fortau. På østsiden av veien foreslås det å bygge en ny kombinert gang-, sykkel- og adkomstvei til boliger. Det skal også bygges kollektiv- eller sambruksfelt i Nøtterøyveien. 

Det må utarbeides forprosjekt for å avklare endelige løsninger og kostnader. 

Prisanslag: 80 millioner kroner 
Status for prosjektet: Reguleringsplan ikke påbegynt 
Veieier/ansvar for prosjektet: Vestfold fylkeskommune

12. Fv. 428 Amundrødveien og Munkerekkeveien

Munkerekkveien Ramberg DJI_0237.jpg

Deler av strekningen mangler tilbud for gående og syklende. Det er derfor foreslått å bygge nytt fortau eller gang- og sykkelvei på østsiden. Eksisterende krysningspunkt for myke trafikanter må sikres. Fartsreduserende tiltak, som fartshumper og fartsgrense må utredes nærmere. 

Prisanslag: 25 millioner kroner 
Status for prosjektet: Reguleringsplan ikke påbegynt 
Veieier/ansvar for prosjektet: Vestfold fylkeskommune

13. Gang- og sykkelinfrastruktur i Tønsberg indre sentrum

Tønsberg sentrum sykkel gående sykkelvei P7070882_NY.jpg

I sentrum av Tønsberg er det flere tiltak som foreslås. Tønsberg kommune er allerede godt i gang med å bedre fremkommeligheten for gående, syklende og delt mobilitet. 

Lista inneholder større og mindre prosjekter med prinsipper som er vedtatt i mobilitetsplan Tønsberg sentrum og i kommunens overvannsprosjekt. 

Aktuelle prosjekter (Listen er ikke nødvendigvis fullstendig). 

Gånett: 

  • Gråbrødregaten
  • Øvre Langgate
  • Tjømegaten
  • Conradisgate
  • Kammegaten

 Sykkelnett: 

  • Storgaten (Møllegaten - Klostergaten
  • Storgaten (Klostergaten - Stoltenbergsgate)
  • Prestegaten (under bygging)
  • Møllegaten
  • Klostergaten- sykkelfelt begge retninger
  • Svend Foynsgate (Ollebukta - Tjøllingsgaten)
  • Sykkeltilrettelegging i lyskryss

Prisanslag: 168 millioner kroner 
Status for prosjektet: Varierende, flere av tiltakene krever ikke regulering 
Veieier/ansvar for prosjektet: Tønsberg kommune 

14. Gang- og sykkelinfrastruktur i Tønsberg ytre sentrum

to unge kvinner på sykkel langs sykkelvei omkranset av grønne trær P8231519_ny.jpg

Tiltakene som er foreslått skal legge til rette for gjennomgående sykkelnett i bomiljøene i sentrum, på Træleborg og Solvang. Det er viktig at dette knyttes til hovednettet i sentrum og målpunkt som skoler og barnehager.

Noen aktuelle tiltak:

  • Oppmerking og skilting av sykkelakser
  • Snarveier, gjenåpning og oppgradering av stier og smett i områdene:
    Træleborg; Træleborgveien, Hedrumsgate, Svend Foyns gate, Kjærlighetsstien, Kapteinhoffs allé
    Solvang; Grevinneveien, Wergelandsvei, Severin Kjærs vei, Trudvangveien
  • Sykkeltilrettelegging i Vestfoldgaten/havnesporet

Prisanslag: 12 millioner kroner 
Status for prosjektet: Regulering ikke påbegynt, flere av tiltakene 
krever ikke regulering 
Veieier/ansvar for prosjektet: Tønsberg kommune

15. Kanalen som byrom

Kanalen med brygga Færderen Freddy S Fagerheim DJI_0370_NY.jpg

Prinsippløsninger er vedtatt gjennom prosjektet «Kanalen som byrom».

Målet er å tilgjengeliggjøre Kanalen og opparbeide gjennomgående promenade for myke trafikanter. Flere av traseene går over næringsområder som ikke er regulert og forutsetter tett dialog med grunneiere og en langsiktig, trinnvis gjennomføring av tiltakene. 

Prisanslag: 15 millioner kroner 
Status for prosjektet: Reguleringsplan ikke påbegynt 
Veieier/ansvar for prosjektet: Tønsberg kommune 

16. Sykkeltilrettelegging i Jernbanegaten og Farmannsveien (Tønsberg)

farmannsveien jernbanegaten.jpg

Utbedring av løsninger for gående og syklende i Farmannsveien og Jernbanegaten. Løsninger langs denne traseen må sees i sammenheng med pågående planarbeid for utvikling av stasjonsområdet. Les mer om mulighetsstudiet for stasjonsområdet her.

Prisanslag: 10 millioner kroner 
Status for prosjektet: Områderegulering på Jernbanetomta er i gang
Veieier: Vestfold fylkeskommune
Ansvar for prosjektet: Tønsberg kommune

17. Gateterminal for buss ved Tønsberg jernbanestasjon (Tønsberg)

buss jernbane gaten jernbanestasjonen kollektiv 1607_0631-ny.jpg

Forslaget er å etablere en gateterminal for buss i Jernbanegaten ved Tønsberg jernbanestasjon. Strekningen stenges for annet enn busstrafikk og kjøring til og fra eiendom.

Tiltaket omfatter tilrettelegging for myke trafikanter som skal sikre god fremkommelighet til Tønsberg jernbanestasjon og må sees i sammenheng med utvikling av stasjonsområdet.  

Det er også viktig å sikre god forbindelse gjennom stasjonsområdet, da dette er en viktig sykkelakse gjennom øvre bydel - forbindelsen fra Vestfoldgaten til Farmannsveien. 

Prisanslag: 50 millioner kroner 
Status for prosjektet: Områdereguleringsplan for «Knutepunkt Tønsberg» er påbegynt
Veieier: Vestfold fylkeskommune
Ansvar for prosjektet: Tønsberg kommune

18. Oppgradering av Tollbodgaten, Tønsberg

tollbodgaten buss kollektiv.jpg

Tollbodgaten vurderes som trasé for buss mellom øvre og nedre bydel i Tønsberg. 

Det er behov for utbedringer for å sikre bussenes fremkommelighet.  
Løsninger avklares gjennom et forprosjekt. Behov for reguleringsplan avhenger av tiltakets omfang. 

Prisanslag: 5 millioner kroner 
Status for prosjektet: Reguleringsplan ikke påbegynt 
Veieier/ansvar for prosjektet: Vestfold fylkeskommune 

19. Miljøgate i Nedre Langgate, Tønsberg

3951 ILL 10_feb2024 logo_illustrasjon_Krediter KB Arkitekter--- Folksom_ny.jpg

(Illustrasjon: KB Arkitekter/Folksom)

Nedre Langgate bygges om til gate for buss og myke trafikanter. Det legges opp til kantstopp/busslommer ved krysset Prestegaten/Nedre Langgate og Tollbodgaten/Nedre Langgate.  

Det må ses spesielt på kryssene mellom Nedre Langgate og Prestegaten, Møllegaten og Klostergaten. Her må det sikres gode løsninger for kryssing over Nedre Langgate for myke trafikanter.  
Mer detaljerte løsninger for buss og sykkel avklares nærmere i et forprosjekt og i reguleringsplan. Strekningen stenges for gjennomkjøring for bil. Stengingen blir på strekningen mellom Møllegaten og Tollbodgaten. 

Prisanslag: 50 millioner kroner 
Status for prosjektet: Reguleringsplan ikke påbegynt 
Veieier/ansvar for prosjektet: Vestfold fylkeskommune 

20. Kollektivprioritering, Mammutkrysset, Tønsberg

buss kollektiv mammutkrysset trafikk biler Kanalbrua_ny.jpg

Tilrettelegging for buss i Mammutkrysset fra rundkjøringen ved Banebakken til krysset Nedre Langgate/Svend Foyns gate.  
Tiltaket blir enten kollektivfelt eller sambruksfelt og etablering av flere bussholdeplasser/kantstopp. Løsningene må utredes nærmere. 

Prisanslag: 20 millioner kroner 
Status for prosjektet: Reguleringsplan ikke påbegynt 
Veieier/ansvar for prosjektet: Vestfold fylkeskommune 

21. Bedre tilrettelegging for kollektiv, sykkel og gange i Halvdan Wilhelmsens allé, Tønsberg

Bedre tilrettelegging for kollektiv, sykkel og gange på begge sider av Halvdan Wilhelmsens allé, inkludert en bedre kryssing av jernbanesporet. 
Løsninger må avklares i et forprosjekt. 

Prisanslag: 11 millioner kroner 
Status for prosjektet: Reguleringsplan ikke påbegynt 
Veieier/ansvar for prosjektet: Vestfold fylkeskommune

22. Lokalsentra rundt Tønsberg – gange-, sykkel- og kollektivtiltak

Eik gang- og sykkelvei gs Eikveien P1055368_ny.jpg

Bedre tilrettelegging for gange, sykling og kollektiv, samt mer trafikksikre krysningspunkt enn i dag i følgende områder. Opprustningen kan gjøres etappevis. 

Prisanslag: 40 millioner kroner 
Status for prosjektet: Uregulert 
Veieier/ansvar for prosjektet: Vestfold fylkeskommune og Tønsberg kommune 

23. Gang- og sykkelinfrastruktur i Færder/Nøtterøy

Sykkel Færder Eikeveien Nøtterøy Grindløkka - skolelever på sykkel_ny.jpg

Her er det en rekke forslag til tiltak, både store og små prosjekter på Nøtterøy. Lista er ikke nødvendigvis fullstendig: 

  • Etablering av fortau langs Sjøveien/Sjølyst (Smidsrødveien – Sjølystsenteret (Sjølyst), ferdig regulert 
  • Etablering av gang- og sykkelvei langs deler av Kalvetangveien (Føynlandveien - Kalvetangveien 50), ferdig regulert 
  • Gang- og sykkelvei langs Steinklossveien (Breidablikkveien-NIF banen), pågående regulering 
  • Gang- og sykkelvei langs Breidablikkveien mellom Dukenveien og Steinklossveien, pågående regulering 
  • Gang- og sykkelvei ved Gunnestad (Kirkeveien – Gunnestadveien), pågående regulering 
  • Øvre Smidsrødvei (Del 1: Jacob Tiedemannsvei - Eikveien, del 2: Tanstadveien - Skarphagaveien), uregulert 
  • Etablering av gang- og sykkelvei /fortau langs Stalsbergveien (Danholmen 1- Ramberg terrasse), uregulert 
  • Etablering av gang- og sykkelvei Nattvallveien (Kirkeveien - Semsveien), uregulert 
  • Gang- og sykkelvei langs Dukenveien (Ulvøveien - Nesbryggveien), pågående regulering
  • Etablering av gang- og sykkelvei langs Knarbergveien (Berganveien - Ulvøveien), uregulert 
  • Etablering av gang- og sykkelvei langs Løkkeåsveien (Berganveien - Dreggveien), pågående regulering 
  • Snarveier, gjenåpning og oppgradering av stier og smett i området 
  • Lerkeveien (Linerleveien - Fugleveien), ikke regulert 
  • Øvre Fjellvei (Vestfjordveien - Øvreveien), delvis regulert 
  • Linerleveien (Kjernåsveien - Vestfjordveien), ikke regulert 
  • Linerleveien (Kjernåsveien - Vestfjordveien), ikke regulert 
  • Vestfjordveien (Kjernåsveien - Øvre Fjellvei (Grågåsveien), pågår regulering 
  • Fugleveien (Amundrødveien-Linerleveien (Vestfjordveien), ferdig regulert 
  • Gjenåpning og oppgradering av stier og smett i området, dette tiltak er ferdig regulert. 

Prisanslag: 129 millioner kroner 
Status for prosjektet: Varierende, noen av tiltakene krever ikke regulering 
Veieier/ansvar for prosjektet: Færder kommune 

24. Gange- og sykkeltiltak i Tjøme sentrum og nærliggende områder, Færder

Tjøme sykkel og gangveier planlagte delprosjekt tegninger.jpg

  • Etablering av fortau, gang- og sykkelvei innenfor Tjøme sentrum, pågående regulering 
  • Pytterønningen (Pytterønningen 4 - Mefjæren 1), ferdig regulert 
  • Haugsveien (Østveien - Eikeliveien), pågående regulering 
  • Haugsveien (Eikeliveien - Briskebakken), pågående regulering 
  • Snarveier, gjenåpning og oppgradering av stier og smett i området 
    (Lista er ikke nødvendigvis komplett)

Prisanslag: 20 millioner kroner 
Status for prosjektet: Ferdig regulert eller pågående regulering 
Veieier/ansvar for prosjektet: Færder kommune 

25. Ole IV Ferje og ferjeleier - Ny elektrisk ferje og ladeinfrastruktur, Tønsberg

ole III Foto Hans Christian Haraldsen Moen Bypakke Tønsberg-regionen IMG_7808.jpg

Bedret ferjetilbud for myke trafikanter. 
Det foreslås innkjøp av en ny elektrisk ferje på strekningen som «Ole III» betjener i dag. «Ole III» går hver dag i sommerhalvåret, mellom Husøy og Husvik (Ferjeveien – Strandveien).

Tiltakene innebærer i tillegg til nye ferje, oppgradering av eksisterende fergeleier og infrastruktur: Både teknisk infrastruktur og fasiliteter rettet mot reisende og ferjeførere. Det skal ses på ulike modeller for drift og finansiering i samarbeid med Færder kommune, fylkeskommunen og frivilligheten. 

Prisanslag: 10 millioner kroner 
Status for prosjektet: Reguleringsplan ikke påbegynt 
Veieier/ansvar for prosjektet: Tønsberg kommune

Mer informasjon om Semslinna

Semslinna PA160203 til prosjektblokk.jpg