Nabo kan se den planlagte brua fra hagen sin

Illustrasjon av tenkt bru med monotårn over vestfjorden fra Ramberg
Slik kan ei bru med monotårn se ut fra en av naboene på Ramberg. Foto: Montasje: Freddy S. Fagerheim

22.02.2021

07.05.2024 kl.15:08

Bypakke Tønsberg-regionen anbefaler bruløsningen med mono-tårn i den nye fastlandsforbindelsen. De som bor tett på den planlagte brua er naturlignok spent på hvordan det vil se ut fra der de bor.

Tidligere er det hengebru med såkalte H-tårn som har vært vist i presentasjonene til fastlandsforbindelse mellom Færder og Tønsberg. Men prosjektet anbefaler nå versjonen med monotårn, altså ett tårn i hver ende av hengebrua, som best egnet for fastlandsforbindelsen.

Utsikt fra framtiden

Å se ei bru i en illustrasjon gir ett visst inntrykk av hvordan det kan komme til å se ut når den står ferdig.  Men hvordan vil den nye brua se ut fra der jeg bor? Det er det de nærmeste naboene lurer på, og det er en av grunnene til at Vestfold og Telemark fylkeskommune har anskaffet noe helt nytt innen prosjektering og visualisering. Velkommen inn i fremtiden med utvidet virkelighet.

Spent på utsikten

Vidar Gjelstad er en av de nærmeste naboene til bruas landingspunkt på Ramberg-siden. Han er naturlignok spent på hvordan utsikten blir fra hagen dersom brua kommer på plass. Og med systemet, Trimble Sitevision, kan Vestfold og Telemark fylkeskommune vise hvordan den nye brua kommer til å se ut fra flere steder i Gjelstads hage.

- Jeg synes dette er veldig positivt, selv om jeg ikke ønsker bru, så er det fint å få se hvordan det blir fra den og den kanten, sier Gjelstad.

Gjelstad er veldig fornøyd med at prosjektet har bestemt å anbefale bru med monotårn framfor H-tårn, som har vært presentert i tidligere planer.

- Vi håper det blir ett spyd i fremfor det H-tårnet, det er kjempeviktig. Med det H-tårnet vil det føles som å bo under Oslo Plaza. Det vil utgjør en stor forskjell med et spyd, altså monotårn fremfor H-tårn sier Gjelstad.

Teknisk framgang

Det er Marius Raunholm, fagansvarlig veiplanlegger i fylkeskommunen, som demonstrerer systemet og lar oss se hvordan de ulike brutypene vil se ut i omgivelsen fra Gjelstads hage.

P1011622.JPG

Marius Raunholm, her med satellittutstyret som kan lage modeller av forskjellige brutyper på virkeligheten med metoden som kalles utvidet virkelighet. Foto: Freddy S. Fagerheim

- Dette fungerer ved at de prosjekterte 3D-modellene legges på virkeligheten gjennom kameraet til mobilen, kombinert med en satellittantenne for å få nøyaktighet, forteller Raunholm.

Med andre ord legges datamodellen av brua rett på den virkeligheten vi ser der og da, og det lages et bilde som kan brukes videre i for eksempel presentasjoner.

Arild Olav Vestbø er planleggingsleder i fylkeskommunen og har jobbet med fastlandsforbindelsen lenge. Han forteller at bruk av dette utstyret kan tilbys andre nære naboer til brua, men også for å kunne lage generelle illustrasjoner for folk flest.

- Vi kan også bruke bilder fra dette systemet i rapporter, planbeskrivelse og i informasjonsmøter, for eksempel i styringsmøter og møter med kommunene, sier Vestbø.

Fra Stalsbergveien 23-Vidar Gjelstad Foto-FSF.jpg

Nabo, Vidar Gjelstad, i samtaler med planleggingsleder, Aril O. Vestbø, fra fylkeskommunen. Foto: Freddy S. Fagerheim

Emneord: