Etter de lokale vedtakene om ny fastlandsforbindelse og finansiering i september 2023, begynte snøballen for alvor å rulle i 2024. Bypakka ansatte folk på grunnerverv, lyste ut prosjektstyrer-stilling og på nyåret blir stillingen som prosjektleder for bygging av ny fastlandsforbindelse lyst ut. Nå planlegges det for stortingsvedtak i 2025.
Men det skjedde mye mer i 2024:
På vårparten i 2024 ble de reviderte anslagene for fastlandsforbindelsen lagt fram for Overordnet styringsgruppe (OSG). Anslagene viste en noe rimeligere fastlandsforbindelse.
April 2024:
Fylkestinget forskutterte 60 millioner kroner til grunnerverv, slik at man kunne starte opp med denne prossesen.
Mai 2024:
Kvalitetssikringsprosessen (KS2), som følger statens prosjektmodell, startet i slutten av mai med et oppstartsmøte hos Samferdselsdepartementet. Her kan du lese mer om hva KS2 er.
Juni 2024:
Grunneiere som er direkte berørt av fastlandsforbindelsen ble invitert til personlige møter i juni og etter fellesferien. Mange benyttet seg av tilbudet og møtte blant andre grunnerververe i bypakke-administrasjonen.
Statsforvalteren i Vestfold og Telemark vurderer seg inhabil i behandlingen av klagesakene på reguleringsplanene i Færder og Tønsberg kommuner. Statsforvalteren i Agder blir oppnevnt som settestatsforvalter i begynnelsen av juli.
Arkeologene fra NIKU kartla grunnen for å gjøre klart til reguleringsplanen for delprosjektet på Semslinna.
Oktober 2024:
Det varsles oppstart av reguleringsplanene for delprosjektene i Hogsnesbakken og på Semslinna. Samme måned inviteres det til folkemøte om reguleringsplanene på disse delprosjektene. Mange interesserte deltok i møtet.
KS2-rapporten kommer tilbake og anbefaler gjennomføring av Bypakke Tønsberg-regionen.
Statsforvalteren i Agder, som er settestatsforvalter i saken, opprettholder vedtakene som er gjort i Færder og Tønsberg kommuner. Statsforvalter tar dermed ikke klagene til følge. Reguleringsplanene i Færder og Tønsberg er dermed godkjente.
Før jul blir forslaget til stortingsproposisjon sendt til Vegdirektoratet. Det er standard prosedyre at Vegdirektoratet kvalitetsikrer slike prosjekter i tråd med veileder for bompengeprosjekter.
KS2 rapporten anbefalte å redusere fra fire til to felt på brua for å spare penger, men det er besluttet å gå videre med fire felt. Finansieringsopplegget som er beskrevet i rapporten tas med for å gi prosjektet en enda mer robust finansiering.