no,ar,de,en,pl,so,is,fi,mk
74964

Innholdsrikt år for Bypakke Tønsberg-regionen

Kollasje med faksimiler fra www.bypakketonsbergregionen.no gjennom 2024
Bypakke Tønsberg-regionen var gjennom et begivenhetsrikt år i 2024.

Publisert:

20.12.2024

Oppdatert:

20.12.2024 kl.12:38

I 2024 skjedde det mye som tok Bypakke Tønsberg-regionen et langt steg fram mot prosjektstart.

Etter de lokale vedtakene om ny fastlandsforbindelse og finansiering i september 2023, begynte snøballen for alvor å rulle i 2024. Bypakka ansatte folk på grunnerverv, lyste ut prosjektstyrer-stilling og på nyåret blir stillingen som prosjektleder for bygging av ny fastlandsforbindelse lyst ut. Nå planlegges det for stortingsvedtak i 2025. 

Men det skjedde mye mer i 2024: 

Mars 2024: 
På vårparten i 2024 ble de reviderte anslagene for fastlandsforbindelsen lagt fram for Overordnet styringsgruppe (OSG). Anslagene viste en noe rimeligere fastlandsforbindelse. 

April 2024:
 
Fylkestinget forskutterte  60 millioner kroner til grunnerverv, slik at man kunne starte opp med denne prossesen.  

Mai 2024:
 
Kvalitetssikringsprosessen (KS2), som følger statens prosjektmodell, startet i slutten av mai med et oppstartsmøte hos Samferdselsdepartementet. Her kan du lese mer om hva KS2 er. 

Juni 2024:
 
Grunneiere som er direkte berørt av fastlandsforbindelsen ble invitert til personlige møter i juni og etter fellesferien. Mange benyttet seg av tilbudet og møtte blant andre grunnerververe i bypakke-administrasjonen. 

Statsforvalteren i Vestfold og Telemark vurderer seg inhabil i behandlingen av klagesakene på reguleringsplanene i Færder og Tønsberg kommuner. Statsforvalteren i Agder blir oppnevnt som settestatsforvalter i begynnelsen av juli. 

August 2024: 
Arkeologene fra NIKU kartla grunnen for å gjøre klart til reguleringsplanen for delprosjektet på Semslinna. 

Oktober 2024:
 
Det varsles oppstart av reguleringsplanene for delprosjektene i Hogsnesbakken og på Semslinna. Samme måned inviteres det til folkemøte om reguleringsplanene på disse delprosjektene. Mange interesserte deltok i møtet.  

KS2-rapporten kommer tilbake og anbefaler gjennomføring av Bypakke Tønsberg-regionen.  

Desember 2024: 
Statsforvalteren i Agder, som er settestatsforvalter i saken, opprettholder vedtakene som er gjort i Færder og Tønsberg kommuner. Statsforvalter tar dermed ikke klagene til følge. Reguleringsplanene i Færder og Tønsberg er dermed godkjente. 

Før jul blir forslaget til stortingsproposisjon sendt til Vegdirektoratet. Det er standard prosedyre at Vegdirektoratet kvalitetsikrer slike prosjekter i tråd med veileder for bompengeprosjekter.  

KS2 rapporten anbefalte å redusere fra fire til to felt på brua for å spare penger, men det er besluttet å gå videre med fire felt. Finansieringsopplegget som er beskrevet i rapporten tas med for å gi prosjektet en enda mer robust finansiering.