no,ar,de,en,pl,so,is,fi,mk
66675

Gatebruksplan for Tønsberg sentrum

En ny fastlandsforbindelse mellom Tønsberg og Nøtterøy vil avlaste Tønsberg sentrum for biltrafikk. Det gir nye muligheter for buss, sykkel og folkeliv i byen. Gatebruksplanen beskriver hvordan vi skal bruke bygatene i fremtiden.

Gatebruksplan for Tønsberg sentrum er et delprosjekt i Bypakke Tønsberg-regionen. En ny fastlandsforbindelse fra Nøtterøy og Tjøme vil avlaste Tønsberg for en del biltrafikk. Dette åpner for nye muligheter på dagens gatenett i Tønsberg sentrum.

Det blir for eksempel lettere å legge til rette for god fremkommelighet for bussen inn til byen. Mindre belastende biltrafikk gir muligheter for et byliv tilrettelagt for gående og syklende.

Målet er å skape en levende og miljøvennlig by. Gjennom arbeidet med gatebruksplanen har vi sett på hvordan transportsektoren kan bidra til å nå disse målene.

Gatebruksplanen ble vedtatt i Tønsberg bystyre i september 2017. Planen gir retningslinjer for fremtidig bruk av gatene i Tønsberg sentrum og skal følges opp med mer detaljerte planer for de ulike tiltakene som er foreslått. 

Gatebruksplanen skal revideres i tråd med kommunens mobilitetsplan

De vedtatte traséene for buss og sykkel i gatebruksplanen er noe endret etter at Tønsberg kommune vedtok sin mobilitetsplan i 2021, og gatebruksplanen vil oppdateres i tråd med Mobilitetsplanen. Dette arbeidet er planlagt startet opp våren 2024. Les mer om det i Mobilitetsplan for Tønsberg sentrum.

«Gå, sykle og ta buss når du kan. Kjør når du må.»

Oversikt over aktuelle tiltak:

  • Omlegging av kollektivruta gjennom byen fra Stoltenbergs gate til Nedre Langgate, Tollbodgaten og Halvdan Wilhelmsens allé.
  • Ny kollektivterminal ved jernbanen. 
  • Stenging av Nedre Langgate for gjennomkjøring med bil mellom Tollbodgaten og Møllegaten.
  • Sykkelruter gjennom øvre og nedre del av sentrum.
  • Sykkelrute i Møllegata fra Brygga til øvre bydel.
  • Mer og bedre sykkelparkering.

Tidshorisont

Omlegging av kollektivruta gjennom byen er det tyngste tiltaket i gatebruksplanen. Vi er avhengig av god fremkommelighet for buss i Nedre Langgate for å kunne gjennomføre omleggingen og dette er mulig først når ny fastlandsforbindelse er på plass. Den store omleggingen av trafikksystemet i Tønsberg er derfor mulig først om noen år.

I mellomtiden håper vi å få gjennomført mindre tiltak som bedrer forholdene for gående og syklende som for eksempel åpning for sykling mot enveiskjøring, bedre sykkelparkeringsanlegg, utbedring av sykkeltraséer med jevnt dekke, skilting og oppmerking.

Her finner du en oversikt over hvem som deltar i arbeidsgruppen for dette delprosjektet.

Kontakt oss (A1)

Les mer om planene i Tønsberg kommune: https://www.tonsberg.kommune.no/tjenester/by-og-stedsutvikling/kommuneplan/gjeldende-arealdel-2023-2035/

Mer om prosjektet

Møter og referater
Ofte stilte spørsmål
Kontakt oss
Om bypakken
Hva er målet med bypakken?

Rapporter og dokumenter

Gatebruksplan for Tønsberg sentrum (vedtatt)
Kunnskapsgrunnlag (delrapport)
Kunnskapsgrunnlag (kart)
Workshop - Grønn mobilitet og byliv (rapport)

 

Gatebruksplanen er vedtatt

kake_fase1_del2.png

Vi fortsetter med detaljplanlegging og gjennomføring av små og store tiltak.

Portrettfoto av Lene Stenersen Lene Stenersen
Delprosjektleder/faglig leder Vestfold fylkeskommune
Emilie Lassen Bue
By- og kommuneplanlegger Tønsberg kommune

Mer informasjon om ny fastlandsforbindelse

Illustrasjon-bru_orginal.jpg