Lovgrunnlag og styringsdokumenter
Loven skal legge til rette for god fremkommelighet, trygg ferdsel og forsvarlig bruk og forvaltning av farvannet, i samsvar med allmenne hensyn og hensyn til fiskeriene og andre næringer. Loven skal videre legge til rette for effektiv og sikker havnevirksomhet som ledd i sjøtransport og kombinerte transporter samt for effektiv og konkurransedyktig sjøtransport av personer og gods innenfor internasjonale transportnettverk.
Om havne- og farvannsloven (kystverket.no)
Veileder
Kommuneplanens arealdel og reguleringsplaner (regjeringen.no)
Temakart og annet
Les mer om
Nasjonal transportplan 2014 - 2023
Inngrep i sjøområder (Planportalen)
Nasjonale mål
Kystverkets stamnettutredning Havnestrukturen i Oslofjorden med Oslo havn og Alnabruterminalen fungerer som sentrale elementer i det nasjonale transportnettet. De viktigste havnene i Oslofjordområdet med hensyn til godstransport er Borg havn, Moss havn, Drammen havn og Larvik havn.
Larvik havn/Revet, som har lo/lo- og ro/ro-terminaler og med en viktig fergehavn, er den viktigste havna i Vestfold. Den har utvidelsesmuligheter, har jernbanetilknytning og ligger nær E18. I tillegg til å betjene Vestfold og den nære regionen, vil den også kunne avlaste Oslo havn.
Regionale mål
Næringsvirksomhet som i dag er avhengig av tilgang til sjøen skal fortsatt sikres slik tilgang. Havneområdene skal forvaltes slik at fremtidig sjøveis transport, industri og næringsfiske/havbruk har utviklingsmuligheter (fra kystsoneplanen for Vestfold)
Ansvar regionalt nivå
Kystverket