Arealplanleggingen er et viktig virkemiddel for å redusere transportbehovet. Korte avstander mellom bolig og viktige reisemål som skole, barnehage, arbeidsplasser og service gjør oss mindre avhengige av bil. Planlegging av infrastruktur må sikre effektive og trygge løsninger for gående og syklende.
Lovgrunnlag og styringsdokumenter
Nasjonal transportplan 2014 - 2023
Veiledere
Sykkelhåndboka, Statens vegvesen (PDF) Håndboka beskriver løsninger for syklende, og gir veiledning til utforming av anlegg for syklende på strekninger og i kryss.
Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet på veg 2014-2017
Statens vegvesen. Ingen mennesker- ingen by (PDF) Dokumentasjon av faktisk bruk av Vestfoldbyene.
Temakart og annet
RPBA: Temakart gang-, sykkel- og kollektivbyen
Les mer om
Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkreglene)
Regionale mål
Regional plan for bærekraftig arealpolitikk: Samfunnsmål: Transportsystemet er miljøvennlig, sikkert og effektivt Effektmål: Transportmiddelfordelingen (antall reiser) i byområdene i Vestfold skal i 2023 være:
- Kollektivtransport 7 prosent.
- Sykkel 10 prosent
- Gange 23 prosent.
- Bilfører eller bilpassasjer 58 prosent
Ansvar regionalt nivå
Fylkeskommunen v/Statens vegvesen har ansvar for tiltak på fylkeskommunal veg. Statens vegvesen har ansvar for tiltak langs riksveg.
Kommunene har ansvar for det kommunale vegnettet.