For å konkurrere med bilen må kollektivtilbudet ha rask framføring, faste rutetider og høy frekvens. Tiltak for å sikre framkommelighet, funksjonelle holdeplasser og gode omstignings-/knutepunkt er viktige elementer i kollektivsystemet.
Lovgrunnlag og styringsdokumenter
Regional plan for bærekraftig arealpolitikk (PDF)
Nasjonal transportplan 2014 - 2023
Nasjonal transportplan 2018 - 2029
Veiledere
V123 Tilrettelegging for kollektivtransport på veg, veileder, Statens vegvesen (PDF)
V129 Universell utforming av veger og gater, veileder, Statens vegvesen (PDF)
Temakart og annet
RPBA: Temakart. Gang-, sykkel og kollektivbyen.
Kartet viser hovedrutene i kollektivsystemet samt hvor langt du kan komme på sykkel til/fra sentrum i løpet av henholdsvis 5, 10 og 15 minutter.
Les mer om
Kollektivtransportboka Utfordringer, muligheter og løsninger for byområder (2017)
Tiltakskatalog for transport og miljø
RPBA, kapittel 6 omhandler transportsystemet:
Vestviken Kollektivtrafikk AS (VKT)
Nasjonale mål
Hovedmål i Nasjonal Transportplan 2014.2023:
- Bedre framkommelighet og reduserte avstandskostnader for å styrke konkurransekraften i næringslivet, og for å bidra til å opprettholde hovedtrekkene i bosettingsmønsteret.
- En visjon om at det ikke skal forekomme ulykker med drepte eller hardt skadde i transportsektoren.
- Begrense klimagassutslipp, redusere miljøskadelige virkninger av transport, samt bidra til å oppfylle nasjonale mål og Norges internasjonale forpliktelser på helse- og miljøområdet.
- Et transportsystem som er universelt utformet.
Hovedmålene er fulgt opp med etappemål, blant annet:
- Bedre framkommeligheten for gående og syklende
- Bidra til at hele reisekjeden blir universelt utformet
Veksten i persontransporten i storbyene skal tas med kollektivtrafikk, sykkel og gange.
Regionale mål
Regional plan for bærekraftig arealpolitikk: Samfunnsmål: Transportsystemet er miljøvennlig, sikkert og effektivt Effektmål: Transportmiddelfordelingen (antall reiser) i byområdene i Vestfold skal i 2023 være:
- Kollektivtransport 7 prosent
- Sykkel 10 prosent
- Gange 23 prosent
- Bilfører eller bilpassasjer 58 prosent
Ansvar regionalt nivå
Fylkeskommunen har ansvar for lokal kollektivtrafikk og skoleskyss. Vestfold kollektivtrafikk AS (VKT) ivaretar drift og utvikling av lokal kollektivtrafikk og skoleskyss på vegne av fylkeskommunen, innenfor rammer og føringer gitt av fylkeskommunen.
Vegeier har ansvar for framkommelighet, holdeplasser og knutepunkt på eget vegnettet. Kommunen har ansvar på kommunal veg, fylkeskommunen har ansvar på fylkesveg og staten har ansvar på riksveg. Statens vegvesen forvalter og drifter fylkesvegnettet på vegne av fylkeskommunen.
Staten har ansvar for togtilbudet og for jernbanenettet.