Skjell skal bli maling

Foredlingsanlegget på Melsom er snart ferdig Foto: Foto: Vestfold fylkeskommune

07.06.2024

07.06.2024 kl.17:21

Etter flere år med brenning av østers i midlertidige ovner, er det permanente anlegget for brenning av østersskjell på Melsom VGS snart ferdig.

Heretter vil mange tonn med skall fra stillehavsøsters komme til nytte for tradisjonshåndverkere i form av kalkmaling og mørtelprodukter. Østersbrenning og utvikling av andre produkter skal etter hvert også involvere elevgrupper på Melsom VGS samt andre interessenter.

Utnytter en ressurs

Dette er et godt eksempel på å utnytte noe som i utgangspunktet er et problem og heller utnytte det som en ressurs. Vi skal jobbe for bærekraftige og kortreiste produkter, så vi gleder oss til å utvinne kalkmaling og kalkmørtel til middelalderkirker og andre mur- og steinbygg i Vestfold som trenger denne type maling, sier Jørgen Solstad i Kulturarv i fylkeskommunen.

Allerede kommende uke arrangeres det første kurset for håndverkere hvor det nye anlegget skal prøves ut. Det skal blant annet framstille og bruke mørtel og maling fra stillehavsøsters som er plukket i Vestfold når ovnen får siste finpuss. Dette skjer i samarbeid med prosjektet Martinussen Tradisjon og Kompetanse AS.

Offisiell åpning av anlegget blir i august, og det blir da mulighet for å komme å så anlegget i bruk.