Etter flere årtier med debatt, utredninger og planlegging fikk politikerne i Tønsberg-regionen beskjeden. Stortinget vedtok Transport- og kommunikasjonskomiteens innstilling tirsdag 3. juni.
Det ble flertall i Transportkomiteen da den innstilte saken 20. mai. Det er denne saken Stortinget stemte over tirsdag. I Stortinget ble det også flertall for finansieringen, 75 mot 30.
–Historisk dag
– Dette er en historisk dag, sier fylkesordfører Anne Strømøy.
– Dette prosjektet har bred politisk støtte, både regionalt og nå også nasjonalt.
Med dette vedtaket kan vi endelig se frem mot et moderne veisystem. Et veisystem som løser mange utfordringer for næringslivet. Men også for beredskap, for trafikken i Tønsberg sentrum og på Teie - og ikke minst for miljø og klima.
Kan søke penger av staten
Etter vedtaket i Stortinget får vi også muligheten til å søke på tilskuddsmidler, sier Strømøy.
– Det kan bety enda mer penger til å bygge gang- og sykkelveier og flere andre klima- og miljøtiltak, fortsetter Strømøy.
Fornøyde lokalpolitikere
– Stortingets tilslutning til fastlandsforbindelsen er rett og slett en historisk milepæl. Vi har jobbet målrettet og bredt for å få dette gjennom. At vi nå har fått endelig godkjenning, er en stor seier for fellesskapet, sier Tønsbergs ordfører, Frank Pedersen.
– Vi vet at fastlandsforbindelsen vil styrke bo- og arbeidsregionen vår betydelig. Den vil redusere sårbarhet og legge til rette for grønn mobilitet, sier han.
– Nå starter jobben
– Nå starter en ny fase der vi skal gå fra politiske vedtak til faktisk gjennomføring. Det blir viktig med tett samarbeid mellom kommunene og fylkeskommunen.
Vi i Tønsberg er klare til å ta ansvar. Vi vil bidra til at prosjektet gjennomføres på en måte som ivaretar både natur, nærmiljø og fremtidige behov, sier Pedersen.
– Stor dag for området
– Dette er en stor dag for oss som har jobbet lenge for en ny fastlandsforbindelse. De politiske partiene som ønsker denne løsningen, er strålende fornøyd med Stortingets vedtak i dag. Det sa ordfører i Færder kommune, Tom Mello.
– Et klart politisk flertall i Vestfold fylke, Tønsberg kommune og Færder kommune har landet på å bygge ny fastlandsforbindelse. Samtidig får vi flere store utbygginger for sykkel og gange, og god tilrettelegging for kollektivtransport.
– Dette vil gi mindre trafikkbelastning gjennom byen. Det vil være et viktig beredskapsløft for øyene våre, og ikke minst et stort potensial for næringsutvikling på Kaldnes. Kortreiste arbeidsplasser er bra både for folk og miljø.
– Bruløsningen er basert på kjent teknologi, og det er lagt inn betydelige midler for uforutsette kostnader. Kalkylene er kvalitetssikret, og vi føler oss trygge på at alle delprosjektene i Bypakke Tønsberg-regionen vil bli gjennomført som planlagt.
– Med stortingsvedtaket på plass kan bypakkeadministrasjonen i Vestfold fylke endelig sette i gang for alvor. Nå venter grunnerverv, kontraktsinngåelser og prosjektering før første spadetak kan tas. Vi ser fram til bruåpning i 2032, avslutter Mello.
Les «Prop. 95 S (2024–2025) Utbygging og finansiering av Bypakke Tønsberg-regionen i Vestfold»
Bypakke Tønsberg-regionen som et samarbeidsprosjekt mellom Vestfold fylkeskommune, Tønsberg kommune og Færder kommune.
