Politikerne har vedtatt ny fastlandsforbindelse og finansiering

Foto fra møtet der politikerne i Færder kommune stemmer over planene til fastlandsforbindelsen og bonpengefinansiering
Her stemmer politikerne i Færder under kommunestyremøtet. Foto: Freddy S. Fagerhein

07.09.2023

15.05.2024 kl.13:50

Kommunestyrene i Færder og Tønsberg behandlet reguleringsplanen for ny fastlandsforbindelse og finansieringen av hele Bypakka. Politikerne i begge kommunene har nå sagt ja til å gå videre mot bygginga av Fastlandsforbindelsen, og hvordan den skal finansieres.

Som den siste politiske instans skal også fylkestinget behandle finansieringsplanen for Bypakka, den 26. september.

Les mer om hva Fastlandsforbindelsen er her

Både Færder og Tønsberg kommune andregangsbehandlet reguleringsplanen for fastlandsforbindelsen, og forslaget om bompengefinansiering onsdag 6. september.

Begge kommunene sa ja til både reguleringsplanen og forslaget til bompengefinansiering. Dette er et stort og viktig steg videre som partene i Bypakke Tønsberg-regionen har jobbet mot i siden 2014. Se tidslinja til prosjektet her.

Siste rundet med lokal behandling er fylkestinget i Vestfold og Telemark fylkeskommune. De skal behandle den samme finansieringsplanen som kommunene sa ja til. Altså saken om bompengefinansiering for Bypakke Tønsberg-regionen. Reguleringsplanen er det bare kommunene som vedtar, og ikke fylkeskommunen.

Tønsberg kommunestyre.jpeg

Emneord: