Klarsignal for Bypakka

VKT-buss på vei ut fra Rutebilstasjonen ved Farmandstredet, Tønsberg.

24.03.2021

07.05.2024 kl.15:17

I møte med samferdselsminister Knut Arild Hareide og statssekretær Ingelin Noresjø fikk bypakke endelig klarsignalet vi har ventet på. Hareide og Noresjø var fornøyde med at Bypakka har tatt signalene om å redusere omfanget av bypakka og å øke egenandelen.
  • Vi er ekstremt glade for at vi nå kommer videre. Dette er en stor dag for kommunene og for fylkeskommunen, sierfylkesordfører og leder av bypakkas overordnede styringsgruppe, Terje Riis-Johansen.

Selv om bypakkepartene ikke har klart å nå egenandelskravet helt, kunne departementet akseptere enn noe lavere egenandel. Dette ble begrunnet med at bypakka var startet opp lenge før bompengeforliket kom. Partene har fått aksept for 15 prosent egenandel på vei 20 prosent egenandel på andre tiltak, til sammen om lag 16 prosent.

• Vi er veldig fornøyde med å komme videre, og at vi har fått en grønnere bypakke, sier ordfører i Tønsberg, Anne Rygh Pedersen og varaordfører Steinar Solum.

• Dette var en god bekreftelse å få. Usikkerheten om videre fremdrift er borte, og endelig kommer vi videre, sier ordfører i Færder, Jon Sanness Andersen. Det er derfor viktig at vi nå kommer videre.

Terje Riis-Johansen, Fylkesordfører, Vestfold og Telemark fylkeskommune
Jon Sanness Andersen, Ordfører, Færder kommune