De siste dagene har Norsk institutt for kulturminneforskning (NIKU) vært ute med georadar for å gjøre arkeologiske undersøkelser forbundet til et av Bypakke Tønsberg regionens delprosjekter.
Arkeologene har arbeidet på jordene langs Semslinna. På begge sider av veien, der den skal utvides til fire felt fra rundkjøringen på Jarlsberg til E18 på Sem er planlagt.
Har kanskje funnet seks gravhauger ved Semslinna
NIKUs arkeolog Monica Kristiansen jobber med digital arkeologi og bruker blant annet georadar til å undersøke grunnen for arkeologiske spor. Hun står i åkeren ved Viksveien på Semslinna og forteller at de har funnet spor av det som antagelig er seks gravhauger på nordsiden av veien, på vestsiden ved Aulilund. Gravhaugene er tidligere observert fra flyfoto. Det er også spor av andre strukturer under den nytreskede åkeren som kan være av arkeologisk interesse.
Dataene som nå samles inn fra undersøkelsene blir tatt med videre i planleggingen og enten graves det ut, eller så tilpasses veitraseen til gravhaugene. Det kan også være at veien ikke kommer i konflikt med gravhaugene.
Det er nettopp slike ting som skal kartlegges i reguleringsprosessen som snart skal i gang.
Men det er for tidlig å si helt nøyaktig hva funnene egentlig er.
– Vi må jobbe videre med dataene, sier Kristiansen. Materialet fra georadaren undersøkes senere av arkeologer fra Vestfold fylkeskommune.
Etter at arbeidet ute på jordene er gjennomført, skal det utarbeides en arkeologisk rapport som blir en del av planverket for den nye veien.
Også undersøkelser i Hogsnesbakken
NIKU skal også bearbeide data fra tidligere undersøkelser ved Hogsnesbakken. Det å få til en en mer trafikksikker løsning for myke trafikanter i Hogsnesbakken er et planlagt delprosjekt i regi av Bypakke Tønsberg-regionen. Du kan lese mer om Hogsnesbakken på prosjektsidene: https://www.vestfoldfylke.no/no/bypakke-tonsberg-regionen/delprosjekter/Hognesbakken/
Arkeologi og varsel om oppstart
Arkeologiske undersøkelser er et tidlig steg i planleggingsarbeidet med å bygge ny vei. Ved alle større tiltak er man forpliktet til å undersøke om det er automatisk fredede kulturminner i området. Byggherren, i dette tilfellet Vestfold fylkeskommune i samarbeid med Tønsberg kommune, varsler deretter om oppstart av planarbeidet, selv om rekkefølgen på arkeologien og varsling egentlig ikke er fast.
Når det blir varslet om oppstart av regulering er det mulig å komme med innspill som prosjektet skal ta med seg i den videre planleggingen.
Målet er å varsle oppstart av prosjektet i løpet av høsten. I det samme tidsrommet blir det antagelig også varslet om oppstart av prosjektet i Hogsnesbakken. Men først skal altså arkeologene gjøre sitt.
Utvidelse av Semslinna
På grunn av den nye fastlandsforbindelsen, endres trafikkmønsteret flere steder i regionen. Blant annet vil det bli mer trafikk på Jarlsberg, samtidig som det blir mindre trafikk på Semslinna fra Jarlsberg og inn mot byen. Semslinna-prosjektet er derfor avgjørende for Bypakke Tønsberg-regionen slik at veien fra Jarlsberg til E18 på Sem får større kapasitet.
I tillegg til at det allerede er trafikkavviklingsproblemer på Semslinna i dag. I planene ligger det derfor en utvidelse fra dagens to felt til fire felt, og som i dag, med gang- og sykkelvei fra rundkjøringen på Jarlsberg til E18 på Sem. Les mer på prosjektsidene: https://www.vestfoldfylke.no/no/bypakke-tonsberg-regionen/delprosjekter/semslinna---utvidelse-av-fv300-til-e18/
Les mer om arkeologi: https://www.vestfoldfylke.no/no/bypakke-tonsberg-regionen/aktuelt/pa-jakt-etter-kulturminner/
Les mer om delprosjektene i bypakka: https://www.vestfoldfylke.no/no/bypakke-tonsberg-regionen/delprosjekter