Ble full stopp
Endrede rammebetingelser for bypakker i regjeringens bompengeforlik førte til at arbeidet med Bypakke Tønsberg-regionen stoppet helt, men nå ser det langt lysere ut for prosjektet.
- Det er veldig gledelig at det nå ser ut til at vi kan komme videre med BypakkeTønsberg-regionen, sier fylkesordfører og leder av bypakkas overordnede styringsgruppe, Terje Riis-Johansen.
Prosjektene i pakka er svært viktige for utviklingen av Tønsberg-regionen, inkludert en samfunnsikker fastlandsforbindelse og økt satsing på miljøvennlig transport.
- Vi har senest i dag sett hvilke store samfunnsmessige konsekvenser det får når det skjer noe med dagens Kanalbru, sier ordfører i Færder, Jon Sanness Andersen. Det er derfor viktig at vi nå kommer videre.
Målet med den nye tilskuddsordningen er å styrke satsingen på kollektivtransport, sykling og gange, og midlene skal gå til mindre investeringer i gang- og sykkelveier og kollektivtiltak som kollektivfelt, holdeplasser og knutepunkter langs riks-, fylkes- og kommunal vei. Hvor mye som kommer til Tønsberg, Sandefjord og Larvik er ikke klart ennå, men det er ekstremt viktig å komme i gang.
- Dette er med på å gi et løft på kollektiv, gange og sykkel, og gjøre byen vår grønnere og bedre å bo, besøke og jobbe i, sier ordfører i Tønsberg, Anne Rygh Pedersen.
Nå ser bypakkepartene frem til at vi kommer videre i dialogen i møte med samferdselsminister, Knut Arild Hareide, og statssekretær, Ingelin Noresjø, onsdag 24. mars.
Terje Riis-Johansen, Fylkesordfører, Vestfold og Telemark fylkeskommune
Anne Rygh Pedersen, Ordfører, Tønsberg kommune
Jon Sanness Andersen, Ordfører, Færder kommune