Nå er det opp til Stortinget å endelig vedta finanseringsmodellen med bompenger. Etter planen skal Stortinget stemme over saken 2. juni.
Går saken gjennom 2. juni, er finansieringen av Bypakke Tønsberg-regionen godkjent og prosjektet kan starte for alvor.
Les innstillingen fra komiteen: https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Publikasjoner/Innstillinger/Stortinget/2024-2025/inns-202425-358s/
Årelang planlegging
Bypakke Tønsberg-regionen ble etablert i 2014, men det har vært mange forsøk på å få til et nytt transportsystem lenge før det. I rundt 40 år har det vært diskusjoner om hva som må gjøres med trafikken gjennom Tønsberg - og ikke minst Kanalbrua, som ble åpnet i 1957. Selv om Kanalbrua fungerer som den skal, begynner den å dra på årene og trenger avlastning og vedlikehold.
Dette skal bygges
Bypakke Tønsberg-regionen skal sørge for en ny og trygg fastlandsforbindelse til alle som bor på øyene. Bypakka består av en rekke store og små tiltak som skal gjøre det mer attraktivt å sykle, gå og å kjøre kollektivt. I prosjektet ligger det også nye og oppgraderte gang- og sykkelveier, bedre kollektivløsninger, område- og stedsutvikling - som Teie og Tønsberg sentrum - og en ny hovedvei fra Færder til fastlandet.
Dette sier lokalpressen om innstillingen fra komiteen: https://www.tb.no/bypakken-gjennom-viktig-naloye/s/5-76-2594425
Les «Prop. 95 S (2024–2025) Utbygging og finansiering av Bypakke Tønsberg-regionen i Vestfold»
Bypakke Tønsberg-regionen som et samarbeidsprosjekt mellom Vestfold fylkeskommune, Tønsberg kommune og Færder kommune.