Frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign

Dette er et yrkesfaglig utdanningsprogram for kreative og innovative yrker som frisør, blomsterdekoratør, interiørkonsulent, eksponeringsdesigner og profileringsdesigner. Fagene Frisør, Blomsterdekoratør og Profileringsdesigner fører til fagbrev eller svennebrev. Fagene Interiørkonsulent og Eksponeringsdesigner gir 3-årig fagkompetanse etter en tverrfaglig eksamen og tittelen Interiørkonsulent eller Eksponeringsdesigner.

Er frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign noe for deg?

Du lærer

• design og visuelle uttrykk
  • videreutvikling av kreative ferdigheter
  • utvikling og utførelse av ulike teknikker og uttrykk
  • om stilhistorie og trender
  • om kommunikasjon og kundebehandling

Du bør være

• kreativ og estetisk anlagt
  • interessert i å arbeide med hendene
  • interessert i visuelle uttrykksformer
  • nøyaktig og utholdende

Du kan bli

Arbeidssteder

• blomsterforretning eller blomsterverksted
  • frisørsalonger eller teater
  • reklame-, design- og mediebyråer
  • egen bedrift
Beskrivelsen er hentet fra vilbli.no

Studiet er for deg som liker å arbeide med hendene. Du får prøve dine kreative evner, jobbe praktisk i verksteder og skape nye estetiske uttrykk. Digitale verktøy og fagspesifikke programmer benyttes.

Første året er felles for alle som begynner på Frisør, blomster- og interiørdesign, andre året kan du enten velge Frisør eller Interiør- og utstillingsdesign på Sandefjord videregående skole.

Vg1 Frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign

• Du får utdanning med fokus på yrkeskompetanse
  • Du vil utvikle dine kreative evner og lære et håndverk
  • Du vil tilegne deg yrkesteori og erfaring fra praksis
  • Du vil lære å arbeide med design knyttet til håndverksyrker
  • Du får arbeide i ulike materialer og med ulike teknikker
  • Du kan utvikle enkle håndverksprodukter

Vg2 Frisør

• Gir deg relevant grunnopplæring i frisørfaget
  • Lærer deg praktisk arbeid med kunder
  • Utvikler din sosiale kompetanse med særlig vekt på kundebehandling og kommunikasjon

Etter Vg2 er du lærling i to år.

Vg2 Interiør- og eksponeringsdesign

• Har fokus på rom, produkter og det vi omgir oss med.

• Vektlegger estetisk sans og samfunnets behov for veiledning og tjenester innen interiør, profilering og eksponeringsdesign.

Vg3 Interiør

• Handler om å skape funksjonelle og estetiske interiørløsninger til private og offentlige rom
  • Handler om farger, materialer, belysning, tekstiler, møbler mm.
  • Handler om trender, tendenser og stilhistorie

Etter vg3 kan du arbeide som møbelkonsulent, tekstilkonsulent, fargekonsulent, kjøkken -,bade- og garderobekonsulent, interiørstylist, lysdesigner, design, reklame og mediebyråer.

Du kan ta et fjerde påbygningsår og studere videre på høyskoler i inn- og utland.

Mange yrkesmuligheter

Frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign viser stor faglig bredde og rekrutterer til mer enn 45 forskjellige håndverksyrker

Her er noen eksempler på håndsverksyrker du kan velge ved å velge utdanningsprogram fra Frisør, blomster- og interiørdesign

• Frisør
  • Interiør
  • Tre
  • Metall
  • Blomster
  • Tekstil
  • Utstilling
  • Urmaker
  • Smed

Etter Vg2 kan kan du ta et påbygningsår og studere videre på høyskoler i inn- og utland.

Bildegalleri

Er det noe du lurer på? Ta kontakt med:

En smilende Marianne
Marianne Wiborg

Avdelingsleder IKT og medieproduksjon (IM), frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign (FBIE)

marianne.wiborg@vtfk.no

Publisert: 29.11.2017 Oppdatert: 10.01.2024 kl.11:07