Når formaninger og gode råd kommer fra voksne, kan det være krevende å få ungdom til å lytte. Derfor har 35 elever bidratt til å lage et undervisningsopplegg sammen med 20 ansatte fra åtte videregående skoler, ungdom fra Rocket-Man, pårørende, KORUS, Rusinfo og NRK-skole.
NRK-serien «RUS» har en innfallsvinkel som egner seg godt for å utvikle et undervisningsopplegg som ikke er moraliserende, men som legger opp til dialog og refleksjon.
Det legges opp til en skoletime med variert innhold med aktiviteter, refleksjon, lek og samtale rundt et aktuelt og alvorlig tema. Mange ungdom ser viktigheten av undervisningsopplegget i en større sammenheng, for å skape et godt miljø der alle er inkludert.
Undervisningsopplegget går rett inn i overordnet del av læreplanverket, samtidig som det svarer ut ulike kompetansemål i mange fag. Det er laget en samling med kompetansemål som kan være aktuelle, sortert på fag og på denne måten kan undervisningsopplegget inngå i ordinær undervisning.
Episode 1: Fest
Hvordan feste rygt og ta vare på hverandre
Last ned Powerpoint til bruk i klasserommet
Episode 2: Jens
Er du villig til å ta risikoen?
Powerpoint til bruk i klasserommet
Episode 3: Bakrus
Er festen verdt bakrusen?
Powerpoint til bruk i klasserommet
Episode 4: Gledesrus
Når er rus glede, og når er det ikke glede?
Powerpoint til bruk i klasserommet
Episode 5: En god flokk
Hvordan kan en god flokk hindre skadelig rusbruk?
Powerpoint til bruk i klasserommet
Bonusepisode: informasjon om rusmidler
Bonusepisoden er en animasjonsfilm som gir fakta om syv rusmidler på 10 minutter. De syv rusmidlene er Cannabis, Alkohol, GHB, LSD, Kokain, Fentanyl og MNMA.
Skal elevene jobbe med alle episodene, så bruk Bonusepisoden sammen med undervisningsopplegget til episode 1, som handler om å feste trygt. Skal elevene jobbe med kun én av de andre episodene, så legg til Bonusepisoden i undervisningen. Episoden inneholder kunnskap elevene etterspør, uavhengig av hvilke rustemaer som diskuteres.
Podcast med ungdom - Re om rus
Gledesrus
Grenser fra voksne
Refleksjon fra voksne