Veitrafikk dominerer utslippsstatistikken
I 2023 var de direkte klimagassutslippene i Vestfold på 835 000 tonn CO2-ekvivalenter. Veitrafikk står for 44 prosent av utslippene, etterfulgt av sjøfart (15 prosent) og jordbruk (14 prosent). Fra 2022 til 2023 har utslippene gått ned med 11 prosent. Det har vært en nedgang blant alle sektorene, med unntak av luftfart og oppvarming (fig. 1, fane 2). Størst nedgang det siste året var innen annen mobil forbrenning.
Figur 1. Utslipp av klimagasser i Vestfold i 2023 fordelt etter sektor, og prosentvis endring fra 2022 til 2023. Kilde: Miljødirektoratet.
Fra 2009 til 2023 har utslippene i Vestfold blitt redusert med 43 prosent, noe som tilsvarer en gjennomsnittlig nedgang på i overkant av 45 000 tonn hvert år fra 2009 til 2023. Fylkestinget i Vestfold og Telemark har vedtatt at regionen skal kutte 60 prosent i direkte klimagassutslipp innen 2030, sammenlignet med 2009. Gitt 60 prosent reduksjon, styres det mot utslipp i 2030 som tilsvarer omtrent 600 000 tonn CO2-ekvivalenter. For å nå dette målet, må utslippene i snitt reduseres med rundt 36 000 tonn hvert år fremover. Vestfold vil altså klare målet hvis vi kutter like mye fremover som vi har gjort til nå. Nedleggelsen av raffineriet på Slagentangen har imidlertid så stor innvirkning på tallene at dette ikke virker realistisk. Tar vi industrien bort fra regnestykket, har nedgangen vært på 24 prosent siden 2009.
Figur 2. Utslipp av klimagasser i Vestfold 2009 – 2023. Kilde: Miljødirektoratet.
Utslippene fra trafikken synker jevnt
Veitrafikk er den største utslippskilden i Vestfold, og sto for 44 prosent av totalutslippene i 2023. Klimagassutslippet fra veitrafikken i Vestfold har sunket jevnt de siste årene, og er redusert med 29 prosent siden 2009 (fig. 3). Fra 2022 til 2023 ble utslippene redusert med 7 prosent.
Personbiler er den største utslippskilden i transportsektoren, men står også for nesten hele utslippsreduksjonen mellom 2009 og 2023. Utslippene fra personbiler falt med 38 prosent i denne perioden. Andelen elbiler har økt fra 0 til 21 prosent mellom 2009 og 2023. I tillegg er omtrent 13 prosent av bilene i 2023 hybridbiler. Kilde: SSB, tabell 07849 Store deler av utslippsreduksjonen skjedde imidlertid før disse biltypene utgjorde en betydelig del av bilparken. Nedgangen i utslipp kan hovedsakelig forklares av en reduksjon i salg av bensin og diesel, kombinert med en økning av andelen biodrivstoff i drivstoffblandingen fra 12 til 20 volumprosent.
Figur 3. Utslipp fra veitrafikk i Vestfold fra 2009 til 2023. Kilde: Miljødirektoratet.
Omlegging i industrien førte til lavere utslipp
Industrien står for kun fem prosent av klimagassutslippene i Vestfold. I løpet av tiåret 2010 til 2020 sank utslippene fra sektoren med 11 prosent, mens de fra 2020 til 2023 brått falt med 88 prosent. Det aller meste av denne reduksjonen skyldes at Esso Slagentangen, som i 2020 sto for nesten 90 % av utslippene fra landbasert industri i Vestfold, i 2021 la om driften fra raffineri til drivstoffterminal. Kilde: Norskeutslipp.no
Utslippene fra sjøfart synker
Utslipp fra sjøfart deles i ulike undergrupper basert på skipstype og type frakt. Klimagassutslipp fra småbåttrafikken er registret som annen mobil forbrenning og er ikke inkludert i kategorien sjøfart. sto for 15 prosent av utslippene i Vestfold i 2023. Her medberegnes utslipp også fra gjennomfartstrafikk uten havneanløp, noe som innebærer at deler av utslippene fra skip som seiler gjennom Vestfold-farvannet i ytre Oslofjord tilskrives fylket. Dette innbefatter mye av passasjer- og lasteskipstrafikken fra blant annet Oslo og Drammen.
Siden 2016 har utslippene fra sjøfart sunket med 6 prosent. Fram til 2019 økte utslippene med 26 prosent (fig. 2). Nedgangen i passasjertrafikk under koronapandemien førte imidlertid til en stor nedgang i utslipp fra sjøfart. Og endringen av Esso Slagentangen har ført til en nedgang i utslipp fra olje- og gasstankere. Omtrent halvparten av utslippene fra sjøfart i Vestfold kommer fra passasjerferger.
Figur 4. Utslipp fra sjøfart i Vestfold fra 2015 til 2023. Kilde: Miljødirektoratet.
Ingen nedgang i utslipp fra jordbruket
Jordbruket sto for 14 prosent av klimagassutslippene i Vestfold i 2023. Siden 2009 har det vært et relativt stabilt utslipp fra jordbrukssektoren. Disse utslippene omfatter metan fra fordøyelse, metan og lystgass fra gjødsellager, og utslipp av lystgass fra jordbruksarealer.
Binding og lagring av karbon i jord er ikke inkludert i utslippstallene fra jordbruket. Utslipp fra skogbruk og annen arealbruk er heller ikke inkludert ettersom disse utslippene beregnes etter en annen metodikk som vanskelig lar seg samordne med det resterende klimaregnskapet.
Utslipp fra andre kilder
Utslipp fra avfall og avløp omfatter utslipp fra biologisk behandling av avfall, og utslipp fra avløp og avløpsrensing. Sektoren sto for nærmere 7 prosent av de totale klimagassutslippene i Vestfold i 2023. Fra 2009 til 2023 har utslippene fra avfall og avløp blitt redusert med 34 prosent.
Utslipp fra mobil forbrenning utgjorde også 7 prosent av utslippene i Vestfold i 2023. Denne gruppen omfatter utslipp fra bruk av avgiftsfri diesel og bensin til ikke veigående motorredskaper som traktorer, anleggsmaskiner og snøscootere. Avgiftsfri diesel brukes blant annet i næringer som jordbruk, skogbruk og bygg og anlegg. Sektoren omfatter også maskineri som benyttes av private husholdninger. Utslippene fra mobil forbrenning økte kraftig fram til 2018, men har siden falt og er nå 20 prosent lavere enn i 2009.
Utslipp fra oppvarming av næringsbygg og husholdninger, luftfart (utslipp fra fly og helikoptre som lander eller tar av fra landingsplasser i Vestfold) og energiforsyning (fjernvarme unntatt avfallsforbrenning) stod for de resterende klimagassutslippene i Vestfold i 2023.
Foto ingressbilde: Eva Susanne Drugg