Kan bli ekstremt glatt

Brøytemannskapene jobber på spreng med å få bort snø før mildværet kommer.
Brøytemannskapene jobber på spreng med å få bort snø før mildværet kommer. Foto: Rolf Marthinsen

I løpet av helgen kommer det mer snø og været vil slå om. Mildværet som ventes, kombinert med frost i bakken, vil trolig føre til islagte veier natt til søndag og mandag.

Lørdag kommer det snø i moderate mengder, men søndag ettermiddag/kveld vil snøen gå over til regn som vil legge seg som is på det kalde underlaget. Noe av regnet kan også komme ned som underkjølt regn. Dette vil føre til vanskelige kjøreforhold fra søndag ettermiddag og frem til mandag.

Leder ved drift og vedlikehold
Trond Haudstad er forberedt for det verste.
Foto: Rolf Marthinsen

Det kan bli svært glatt. Om du skal ut å kjøre på søndag eller mandag bør du vurdere om det faktisk er forsvarlig.

– Vestfold fylkeskommune er godt forberedt på situasjonen, men utfordringene er mange når slike værfenomener oppstår. Siden det ikke er lenge siden vi igjen fikk mye snø ligger det en «såle» av snø igjen på veiene som vil bli til is når regnet kommer. I slike situasjoner hjelper salt lite. Vi kommer til å strø mye, med litt grovere grus enn vi eller pleier å bruke, men siden regnet blir til is når det treffer bakken blir også grusen trolig pakket inn i is etter hvert. I slike ekstreme tilfeller har vi ikke flere verktøy igjen i verktøykassa, sier leder for drift og vedlikehold ved samredsel i Vestfold fylkeskommune Trond Haugstad.

Glatte veier i hele fylket

Frost i bakken

De veiene som er frie for snø vil også bli glatte. Temperaturen i bakken viser mange minusgrader og det vil ta tid før regnet greier å varme opp bakken.

Rolf Marthinsen

19.01.2024