Fremtidig skole- og tilbudsstruktur for videregående opplæring

Rundt bord med flere personer
Deltakere på innspillskonferansen 7. mars bidro med innspill til arbeidet med en fremtidig skole- og tilbudsstruktur i fylket. Foto: Loni Bjerholt-Pedersen

Av:

Kristina Rabe

Publisert:

20.03.2025

Oppdatert:

24.03.2025 kl.15:54

Vestfold fylkeskommune skal utarbeide et forslag til en bærekraftig skole- og tilbudsstruktur for videregående opplæring i et 10-15 års perspektiv, som tar hensyn til arbeidslivets behov og elevenes ønsker.

Forslaget skal behandles av fylkestinget i juni, og vedtaket vil danne grunnlaget for det årlige og detaljerte arbeidet med skoletilbud og dimensjonering på den enkelte skole.

Ny opplæringslov gir alle rett til å fullføre videregående opplæring, og det gir økt oppmerksomhet om hvordan skole- og tilbudsstrukturen kan bidra til positiv utvikling av fullført og bestått.

Innspillskonferanse

Den 7. mars deltok kommuner, næringsforeninger, ungdomsråd, partene i arbeidslivet samt offentlige og private skoler på en innspillskonferanse i regi av fylkeskommunen. Formålet var å lytte til og samle innspill til arbeidet med en fremtidig skole- og tilbudsstruktur.

Direktør for opplæring og tannhelse, Liv Marit Hansen, ønsket velkommen og understreket viktigheten av samarbeid med fylkets næringsliv og arbeidsliv, samt betydningen av et godt skoletilbud for innbyggerne. Hovedpunktene fra kunnskapsgrunnlaget som er utarbeidet i arbeidet med strukturen ble også gjennomgått.

I «åpen post» fikk representanter fra kommuner, næringsforeninger og private videregående skoler noen minutter hver til å fremheve hva som er det viktigste fylkeskommunen bør legge vekt på i utformingen av skole- og tilbudsstrukturen fremover – sett fra sitt ståsted.

Resten av dagen var viet kafédialoger med utgangspunkt i hvordan kunnskapsgrunnlaget kan brukes til å forme en bærekraftig tilbudsstruktur i Vestfold.

Det kom mange gode innspill og perspektiver fra både «åpen post» og kafédialogene. Disse innspillene vil være viktige i det videre arbeidet med forslaget til en bærekraftig skole- og tilbudsstruktur i et 10-15 års perspektiv.

Videre arbeid

Endringer i skole- og tilbudsstruktur er krevende og kompliserte prosesser med mange avhengigheter og perspektiver. Videregående opplæring har som samfunnsoppdrag å forberede ungdom til voksenlivet ved å gi dem nødvendig kunnskap, ferdigheter og holdninger. Målet er å ruste elevene til å møte livets utfordringer, både personlig og profesjonelt, og å bidra til et bærekraftig og inkluderende samfunn.

Betydningen av dette samfunnsoppdraget er stor, da det skal sikre at alle elever får like muligheter til å utvikle seg og lykkes. Videregående opplæring spiller en nøkkelrolle i å fremme sosial mobilitet, redusere ulikhet og styrke demokratiet ved å utdanne informerte og engasjerte borgere.

En retningssak om arbeidet med skole- og tilbudsstruktur i et langsiktig perspektiv skal behandles 29. april i hovedutvalg for utdanning, og den endelige saken skal behandles av fylkestinget 17.-18. juni 2025.

Har du et innspill?

Hvis du har innspill dette arbeidet, så meld ifra via innspillsknappen. 

Innspillsknappen

Se også kunnskapsgrunnlaget med informasjon om videregående opplæring og behovet for arbeidskraft i Vestfold.

Frist for å gi innspill: 25.april 2025

Flere bilder fra innspillskonferansen

Innspillskonferanse 7. mars - Foto Loni Bjerkholt-Pedersen 03.jpegInnspillskonferanse 7. mars - Foto Loni Bjerkholt-Pedersen 02.jpegInnspillskonferanse 7. mars - Foto Loni Bjerkholt-Pedersen 01.jpeg

Gi innspill

Har du innspill til arbeidet? Bruk innspillsknappen. 

Innspillsknappen

Frist for å gi innspill: 25.april 2025

Kunnskapsgrunnlag

Kunnskapsgrunnlaget gir informasjon om videregående opplæring og behovet for arbeidskraft i Vestfold. 

Les kunnskapsgrunnlaget

 


Emneord:

Opplæring