- Fredningen er rørende og symboltung

Siv Abrahamsen, Maja Foss Five, Hanna Geiran, Else Blom, Marion Garmain, Berit Rustenberg og Petter Knutsen var alle på markeringen av fredning av Sveins gate i Larvik. Epletrærne i hagen er symbol på familien som bodde her, men som ble drept i konstrasjonsleirene.
MARKERING I HAGEN: Siv Abrahamsen, Maja Foss Five, Hanna Geiran, Else Blom, Marion Garmain, Berit Rustenberg og Petter Knutsen var alle på markeringen av fredningen. Foto: Kristin Berge

Det var en emosjonell Marion Gamain som var med da fredningen av barndomshjemmet hennes ble markert på selveste Holocaustdagen.

- Søsteren min Rita og jeg vokste opp her, og hadde en svært god barndom. Til tross for det foreldrene mine hadde opplevd, klarte de å gi oss en lykkelig oppvekst, sa Marion Gamain.

- Denne fredningen handler ikke bare om meg, den er viktig for alle. Samtidig er den rørende og symboltung, sa hun.

Sammen med representanter fra Riksantikvaren, Vestfold og Telemark fylkeskommune, Vestfoldmuseene, Larvik kommune, to tremenninger og eierne er Sveins gate 15 ble det en flott, men følelsesladet markering.

Les mer om fredningsarbeidet av Sveins gate 15 her.

Takknemlig for fredningen

Marion Gamain er datteren til Herman og Paula Sachnowitz. Herman var den eneste i familien Sachnowitz fra Larvik som overlevde konsentrasjonsleirene. Gjennom boka Det angår også deg ble det kjent for folk hva som faktisk hadde skjedd med jødene under 2. verdenskrig.

- Far holdt alt dette skjult for oss så lenge han klarte. Han fortalte oss at fangenummeret var telefonnummeret hans, det var aldri snakk om de som ble drept, men de som ikke kom hjem, minnes Marion.

Selv var hun «hjemme» en natt, før fredningen 27. januar
- Jeg har overnattet på mitt barneværelse i natt, jeg har vært ganske oppspilt, fortalte hun forsamlingen. Hun uttrykte stor takknemlighet for at barndomshjemmet er fredet, og at historien ikke skal bli glemt.
- Det tok for lang tid før jødenes historie ble kjent, og nå må vi sørge for at den ikke blir glemt, sa hun.

«Far holdt alt dette skjult for oss så lenge han klarte. Han fortalte oss at fangenummeret var telefonnummeret hans»

- Marion Gamain

Eierne ønsket fredning

Arbeidet med fredningen har pågått en stund, et arbeid som er drevet av Siv Abrahamsen på team kulturarv i Vestfold og Telemark fylkeskommune. 27. januar 2023 ble fredningen konstatert med flotte taler, dokumenter og diplom.

Det er Berit Rustenberg og Petter Knutsen som eier og bor i Sveins gate 15, og de har vært pådrivere for at fredningen skal skje.

- Vi har bodd her siden 1985, og heldigvis hadde vi ikke tanker om å pusse opp med en gang. Da kunne mye rart ha skjedd, sa huseierne i talen under markeringen som skjedde i stuen deres. Etter hvert som årene har gått, har husets historie og sjel blitt en del av livet deres. Med fredningen er de sikre på at husets historie og sjel blir bevart for kommende generasjoner.

- Det er mye utbygging i Larvik, og vi begynte å bekymre oss for at både hus og hage skulle bli ødelagt. Vi skal fortsatt bo her lenge, men en dag skal noen andre bo her. Nå vet vi at huset og eplehage blir skjøttet på en måte slik at den viktige historien fortsatt kan fortelles, sa Berit og Petter i sin tale.

Riksantikvaren freder Sveins gate 15 som jødisk kulturminne 2.jpg
FLAGGET TIL TOPPS: Berit Rustenberg (t.v) og Petter Knutsen (t.h.) markerte fredningsvedtaket med Marion Gamain, Herman Sachnowitz' datter og Siv Abrhamsen i Vestfold og Telemark fylkeskommune. Foto: Kristin Berge

Fysisk bevis

Riksantikvar Hanna Geiran forklarte hvorfor Sveins gate 15 er blitt en del av arbeidet med å frede nasjonale minoriteters kulturminner

- Vi har valgt å frede Sveins gate 15 for at man i ettertiden kan komme tett på familien Sachnowitz: I tillegg til deportasjonen og folkemordet forteller denne historien om Sachnowitz-familiens rike liv. Her freder vi stuene som var fylt av musikk, hverdagsliv, familiebånd, varme, latter og glede. Det å kunne oppleve boligen og epletrærne bringer oss nærmere familien Sachnowitz. Fredningen skal bidra til at også kommende generasjoner kan få den samme opplevelsen. Fredningen blir et fysisk og visuelt vitnesbyrd over hvordan en jødisk familie ble offer for forfølgelse i en norsk småby under andre verdenskrig, sa Geiran og overrakte Rustenberg og Knutsen dokumentene som bekrefter at hjemmet deres nå er et jødisk kulturminne.

Bevis på fredning.jpg
BEVISET: Eierne av Sveins gate 15 i Larvik fikk overrakt dette beviset fra Riksantikvaren. Foto: Kristin Berge

Demokrati og menneskeverd

– Fredningen av Sveins gate 15 er av stor betydning for vår egen region, men også for hele landet. Gjennom denne fredningen blir vår lokale og regionale historie en del av europeisk historie.  Anlegget fredes for all framtid, og vil brukes i undervisning og opplæring slik at vi ikke glemmer den urett som ble begått. På vegne av Vestfold og Telemark fylkeskommune takker jeg Riksantikvaren for initiativet, og for at våre ansatte på kulturarv fikk oppdraget med å legge til rette for fredningen. Gjennom arbeidet har vi fått historien fram i lyset igjen, det trenger vi når vi ser at demokrati og menneskeverd er truet i land nær oss, sa Maja Foss Five (Ap) i sin tale. Hun er både fylkesvaraordfører og leder av hovedutvalg for Kultur, folkehelse, tannhelse og idrett i Vestfold og Telemark fylkeskommune.

Kristin Berge

27.01.2023