Anne Strømøy (H) blir fylkesordfører i Vestfold

Fire politikerne foran fylkeshuset
Borgerlig samarbeid i nye Vestfold fylkeskommune, fra venstre: Bror Lennart Mentzoni (Krf), Ellen Eriksen (Frp), Anne Strømøy (H) og Dag Nordbotten Kristoffersen (V).

Ellen Marie Skjefstad

15.09.2023

29.09.2023 kl.10:24

De borgerlige partiene er klare for samarbeid til beste for Vestfold fylke.

Partiene Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti har inngått avtale om felles forslag ved konstituering av fylkestinget i Vestfold i oktober.

Nye Vestfold fylkeskommunes første fylkesordfører blir Høyres Anne Strømøy. Det skriver partiene i en pressemelding fredag 15. september.

− Sammen skal vi på en god måte bygge nye Vestfold fylkeskommune etter fire år med Vestfold og Telemark fylkeskommune. Vi vil legge stor vekt på nær dialog med kommunene, nærings- og arbeidslivet og organisasjoner i arbeidet med den nye fylkeskommunen, sier Anne Strømøy, som foreslås som fylkesordfører.

Fortsetter godt samarbeid

Ellen Eriksen (Frp) fra Tønsberg foreslås som ny fylkesvaraordfører.

− Vi i Fremskrittspartiet ser frem til å bygge en ny fylkeskommune som spiller på lag med de seks robuste kommunene i Vestfold, sier Eriksen.

Det borgerlige samarbeidet utgjør flertallet i fylkestinget i Vestfold med 21 av 41 mandater.

Bror Lennart Mentzoni (KrF) sier han er veldig fornøyd med at Kristelig folkeparti får være med på å utvikle nye Vestfold fylkeskommune.

Dag Nordbotten Kristoffersen (V) sier seg enig:

− Jeg se frem til å jobbe med forvaltning av Vestfolds fantastiske ressurser.

I avtalen legges det til grunn at Høyre får to hovedutvalgsledere mens Frp og Venstre får en hovedutvalgsleder hver. KrF vil ha lederen i partssammensatt utvalg. Høyre får tre plasser i fylkesutvalget, Frp får to plasser og Venstre og KrF en representant hver.

Forbedre tjenestene til innbyggerne

Anne Strømøy fra Sandefjord sier hun er svært glad for at partiene kom til enighet og viser til at det allerede har vært et samarbeid mellom dem i opposisjon de siste fire årene.

– Det konstruktive samarbeidet mellom våre partier vil nå bli videreført til beste for innbyggerne i Vestfold, sier Strømøy.

De fire partiene tar i høst sikte på å inngå en forpliktende politisk samarbeidsavtale for sentrale politikk-områder der partiene har felles målsettinger og politikk. I dette inngår årlige budsjettforslag og langsiktige økonomiplaner for fylkeskommunen.

– Vi tar ansvar for en forsvarlig økonomisk styring av fylkeskommunen og vil arbeide systematisk for å forbedre tjenestetilbudet til fylkets innbyggere. Samtidig skal vi løfte tunge felles saker og prosjekter i Vestfold, som for eksempel utbygging av Vestfoldbanen, reduksjon av utenforskap og en nødvendig redningsplan for Oslofjorden, understreker Anne Strømøy.

DSC_7788.jpg

Ansatte i fylkeskommunen teller stemmesedler fra fylkestingsvalget på Horten rådhus onsdag 13. september. Foto: Anders Palmer Holmen